دندان درد کودکان نشانه چیست و چه زمانی نیاز به درمان دارد؟

کودک

وقتی دندان‌ها سالم و از نظر ساختاری خوب به نظر می‌رسند، به لطف مینای دندان غیر زنده‌ای که آنها را می‌پوشاند، حس ندارند. مینا سخت ترین ماده در بدن انسان است، و آن را به ماده ای عالی برای مقاومت در برابر نیروهای جویدن و محافظت از بافت زنده حساس (معروف به مغز دندان یا پالپ) که در مرکز هر دندان است، تبدیل کرده است. اگر مینای دندان به دلیل آسیب دیدگی یا پوسیدگی به خطر بیفتد، پالپ می‌تواند تحریک شده و ملتهب شود و سیگنال‌های قوی را به مراکز درد در مغز کودک شما ارسال کند که خوب نیست.

دندان درد در کودکان بسیار شایع است. درک این نکته مهم است که دندان درد نشانه یک مسئله جدی‌تر است مانند کرم خوردگی دندان، که به عنوان پوسیدگی دندان نیز شناخته می‌شود که باید بدون تاخیر درمان شود. اگر کودک شما از دندان درد شکایت دارد، مطمئن شوید که برای جلوگیری از تشدید هرگونه عارضه یا علائم، بلافاصله قرار ملاقاتی با دندانپزشک ترتیب دهید.

علت دندان درد کودکان 


علت دندان درد کودکان

عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد دندان درد در کودکان شوند که از جمله شایع‌ترین آنها می‌توان به کرم خوردگی (پوسیدگی دندان)، تجمع پلاک، آسیب یا ضربه و بهداشت نامناسب دهان اشاره کرد. علت دندان درد به دندانپزشکان کمک می‌کند تا دوره درمانی را که برای این مورد مناسب است تعیین کنند.

در زیر برخی از مشکلات رایج دندانپزشکی ذکر شده است که می‌توانند به طور بالقوه باعث دندان درد شوند:

  • حفره‌ها- حفره‌ها در نتیجه فعالیت کنترل نشده باکتریایی در حفره دهان ایجاد می‌شوند. رژیم غذایی و بهداشت در این مورد نقشی حیاتی دارد و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید همیشه سالم باشد.
  • دندان ترک خورده– شکستگی‌های جزئی دندان می‌تواند در نتیجه دندان قروچه در هنگام شب یا ساییدن دندان‌ها یا جویدن آب نبات‌های سفت، یخ و سایر مواد غذایی ایجاد شود.
  • شل شدن پر شدگی‌ها- مراقبت از کلیه ترمیم‌های قبلی دندانپزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در صورت شل شدن آنها، برای جلوگیری از عفونت ثانویه و سایر عوارض، باید در اسرع وقت تعویض شوند.
  • آبسه- آبسه نشانه عفونت است و اغلب می‌تواند همراه با دندان درد باشد. این حفره‌های پر از چرک برای سالم ماندن دندان طبیعی و جلوگیری از عوارض دندانی باید تخلیه شوند.
  • وضعیت سینوس– دندان درد اغلب می‌تواند در نتیجه عفونت‌های تحت تأثیر سینوس‌های دهانی ایجاد شود. اگر دندانپزشک به شما گفت که دندان و لثه شما مشکلی ندارد، ممکن است مجبور شوید برای بررسی سینوس‌ها به پزشک مراجعه کنید.

درمان‌های خانگی دندان درد کودک 


درمان‌های خانگی متداول که ممکن است باعث تسکین موقتی دندان درد شوند عبارتند از:

آب نمک گرم 

به کودک کمک کنید دهانش را با محلول نمک گرم یا آب مخلوط با نمک بشوید. محلول نمک ضد باکتری و ضد التهاب است، به این معنی که می‌تواند باکتری‌های موجود در حفره دهان را از بین ببرد و تورم را نیز کاهش دهد. برای بهترین نتیجه، این کار باید حداقل 5 تا 8 مرتبه در روز انجام شود.

روغن گل میخک 

روغن گل میخک برای درمان دندان درد کودک

یک پنبه را با چند قطره روغن میخک خیس کنید و آن را مستقیم روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید. گفته می‌شود روغن میخک دارای اثر بی‌حسی است که می‌تواند باعث تسکین موقتی دندان درد شود.

داروی مسکن بدون نسخه 

انواع مختلفی از داروهای ضد درد بدون نسخه در فروشگاه‌ها موجود است که می‌توانند برای کنترل دندان درد استفاده شوند. با این حال، همیشه پس از مطالعه کامل دوزهای توصیه شده برای سنین مختلف و همچنین موارد منع مصرف، از داروها استفاده کنید.

کمپرس سرد 

استفاده از کمپرس سرد به صورت کیسه‌های یخ می‌تواند به طور موقت درد را بی‌حس کند. این کیسه‌های یخ باید روی گونه کودک، در مجاورت دندانی که درد می‌کند قرار بگیرند. استفاده از کمپرس سرد همچنین می‌تواند به تسکین هر گونه تورم و کنترل موثر خونریزی کمک کند.

هیدروژن پراکسید 

مقدار کمی هیدروژن پراکسید را در یک لیوان آب تمیز مخلوط کرده و به کودک کمک کنید دهان خود را با این محلول بشوید. اطمینان حاصل کنید که کودک آن را قورت نمی‌دهد، و پس از هر شستشو آن را تف می‌کند.

نعناع 

گیاه نعناع تاثیر بسیار زیادی در کاهش علائم سرماخوردگی، سر درد و حالت تهوع دارد. همچنین به درمان دندان درد کمک می‌کند. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از این گیاه به منظور کاهش درد دندان استفاده کنید.

  • یک کیسه چای نعناع را دم کنید و هنگامی که به اندازه کافی گرم شد، آن را روی دندانی که درد می‌کند قرار دهید.
  • نعناع تازه را در دهان، نزدیک دندانی که درد می‌کند قرار دهید.
  • روغن نعناع را با چند قطره روغن شبدر روی یک پنبه مخلوط کنید و برای تسکین موقتی آن را به دندانی که درد می‌کند بمالید.

سیر 

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است، قدرت مهار فعالیت باکتریها را دارد، بنابراین می‌تواند در درمان دندان درد مفید باشد. کافی است یک حبه سیر را خرد کرده و روی دندانی که درد دارد بمالید. بعد از چند دقیقه دهان را با آب گرم بشویید.

آویشن 

آویشن برای درمان دندان درد کودک

آویشن گیاهی است که فواید بسیاری دارد. یکی از این فواید طبیعی، تسکین درد است. برای درمان دندان درد در خانه می‌توانید چند شاخه آویشن را در یک فنجان آب جوش قرار دهید. پس از اینکه کمی خنک شد، از کودک خود بخواهید در طول روز دهان خود را با آن شستشو دهد تا بهترین نتیجه را بگیرد.

این روش‌های درمانی فقط باعث تسکین موقتی می‌شوند و گاهی ممکن است اصلاً موثر نباشند. به همین دلیل مهم است که فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

چه درمان‌های خانگی می‌توانند دندان درد را بدتر کنند؟


چه درمان‌های خانگی می‌توانند دندان درد را بدتر کنند؟

برخی از داروهای خانگی وجود دارد که ممکن است در اینترنت با آنها روبرو شوید و در نهایت باعث جلوگیری از بدتر شدن درد دندان شما شوند. هنگام تلاش برای مدیریت دندان درد، سعی کنید از انجام این موارد اجتناب کنید:

  • ور رفتن دندان با زبان، اشیاء نوک تیز، یا انگشت.
  • جویدن غذا از طرف آسیب دیده می‌تواند باعث بدتر شدن دندان درد شود. در عوض از سمت سالم غذا را بجوید تا دندان آسیب دیده درمان شود.
  • نوشیدنی‌ها و غذاهای بسیار گرم و بسیار سرد می‌توانند باعث ایجاد درد شدیدی در دندانی شوند که از قبل بسیار حساس است. سعی کنید از خوردن بستنی، یخ، نوشابه، چای داغ، قهوه داغ و سوپ خودداری کنید.
  • غذاهای قندی می‌توانند باعث تشدید دندان درد و بدتر شدن آنها شوند. باید کاملاً از مصرف آنها اجتناب شود.

چه موقع باید به دندانپزشک کودکان مراجعه کنیم؟


چه موقع باید برای دندان درد به دندانپزشک کودکان مراجعه کنیم؟

در حالی که برخی شرایط می توانند باعث درد دندان ارجاع شده (مانند عفونت سینوسی) شوند، اما بیشتر مواقع دندان درد در نتیجه آسیب دندان یا پوسیدگی دندان است. بنابراین آیا برای دندان درد کودک باید سریع به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در اکثر موارد، پاسخ مثبت است، زیرا دندان‌های سالم باعث دندان درد نمی‌شوند و درد دندان برای کودک شما یک تجربه ناراحت کننده است. اگرچه همه موارد اورژانسی دندانپزشکی نیازی به ویزیت بعد از ساعت اداری ندارند، اما در صورت رسیدگی فوری به مشکلات دندان، کودک شما درد و استرس کمتری را تجربه خواهد کرد.

در اینجا چگونگی نحوه پاسخگویی به رایج‌ترین مسائل دندانپزشکی و جراحات کودکان و کمک به کودک برای لذت بردن از لبخندی زیبا، سالم و بدون درد آورده شده است.

دندان درد

دندان درد می‌تواند ضربات مبهم یا درد شدیدی ایجاد کند که در بهترین حالت ناخوشایند و در بدترین حالت شدید است. بیشتر دندان دردها به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا عفونت ایجاد می‌شوند، اگرچه می‌توانند از سایر مشکلات دندانی مانند دندان قروچه یا ساییدن دندان‌ها روی هم (که به بروکسیم معروف است) نشات بگیرند.

مهم نیست که علت چیست و حتی اگر علائمی از آسیب مشاهده نکنید، درد دندان نشانه این است که کودک شما نیاز به مراجعه به دندانپزشک کودکان دارد. در ضمن، می‌توانید با شستن دهان کودک با آب نمک، استفاده از چند قطره روغن میخک با یک پنبه یا استفاده از داروهای ضد درد به کاهش درد دندان کودک کمک کنید.

درد یا تورم 

اگر کودک شما هنگام جویدن دچار تورم صورت، لثه های قرمز، یا درد یا حساسیت دندانی شده است، ممکن است دارای دندان آبسه کرده باشد. یک دندان آبسه کرده در اثر عفونت باکتریایی، دارای توده چرک است که در لثه‌ها یا در انتهای ریشه دندان گیر کرده است. یک دندان آبسه کرده می‌تواند علاوه بر ایجاد درد در گوش، گردن یا فک، باعث ایجاد درد در خود دندان شود.

از آنجا که یک دندان آبسه کرده می‌تواند باعث درد شدید و خطرات جدی برای سلامتی شود، جستجوی سریع مراقبت‌های اورژانسی از دندانپزشک کودکان بسیار حیاتی است. اگر کودک شما دارای درد شدید یا تپنده دندان است که همراه با تب، تورم صورت، ضربان قلب سریع، گیجی یا مشکل در تنفس یا بلع است، کودکتان را به نزدیکترین اورژانس ببرید. این علائم ممکن است به معنای گسترش عفونت به فک یا بافتهای اطراف باشد که برای جلوگیری از بیماری تهدید کننده زندگی معروف به سپسیس به درمان سریع پزشکی نیاز دارد.

شکستگی یا لب پر شدگی 

برای شکستگی یا لب پر شدگی دندان باید به دندانپزشک مراجعه کرد

اگرچه ممکن است درد ایجاد کنند یا نکنند، اما لب پر شدگی و شکستگی‌ها باید در اسرع وقت ارزیابی و درمان شوند تا از عوارض ناخوشایند مانند درد، آسیب بیشتر، آبسه دندان یا از دست دادن دندان جلوگیری شود.

اگر کودک شما دندان لب پر شده، ترک خورده و شکسته دارد، در اسرع وقت با دندانپزشک کودک تماس بگیرید. در حالی که منتظر هستید، می‌توانید با غرغره آب گرم و نمک یا با استفاده از کیسه یخ تا 20 دقیقه در هر ساعت، به طور موقت درد کودک خودتان را تسکین دهید. اگر هر تکه‌ای از دندان را در دهان خود یافتید، می‌توانید قطعات را در شیر سرد یا محصول نگهداری دندان اضطراری حفظ کنید.

دندان از دست رفته 

جدا از مواقعی که دندان‌های شیری ما به طور طبیعی می‌افتند، دندان‌های ما نباید حرکت کنند- چه رسد به اینکه لق شوند یا شل شوند. همانطور که گفته شد، افتادن دندان به هر روشی، نیاز به مراقبت فوری توسط دندانپزشک کودک دارد تا بتواند دندان را نجات دهد و از عوارض بعدی جلوگیری کند.

اگر کودک شما در اثر حادثه دچار از دست دادن یا شل شدن دندان شد، برای کنترل خونریزی از پد گاز استریل استفاده کنید و سپس برای قرار دادن سریع دندان در جایش اقدام کنید. هنگام برداشتن دندان از دست زدن به ریشه‌های دندان خودداری کنید و سپس آن را به آرامی زیر آب روان و آرام بشویید. دندان را در یک ظرف کوچک شیر سرد یا یک محصول محافظت از دندان اضطراری مورد تأیید انجمن دندانپزشکی آمریکا قرار دهید. به طور متناوب، اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ و توانمند است، از کودک خود بخواهید که دندان را بین گونه و لثه نگه دارد تا از خشک شدن دندان در مسیر مراجعه به مطب دندانپزشکی کودکان جلوگیری کند.

برش روی داخل گونه‌ها، لب‌ها، یا زبان

هنگامی که کودک شما از طریق ورزش، کوهنوردی و بازی درگیر دنیای اطراف خود می‌شود، ممکن است هر از چند گاهی در دهان خود دچار بریدگی جزئی شود. بسیاری از این آسیب‌های سطحی دهان را می‌توان با کمک اولیه در خانه با خیال راحت و به طور موثر درمان کرد. به عنوان مثال، می‌توانید منطقه را با آب سرد برای چند دقیقه بشویید یا یک مکعب یخ به کودک خود بدهید تا بمکد تا خونریزی و تورم را کاهش دهد، البته اگر سن آنها برای انجام این کار کافی باشد. در صورت نیاز می‌توانید پارچه تمیز یا بانداژ را مستقیم روی آسیب قرار دهید تا خونریزی متوقف شود.

اگر کودک در بافت داخل دهان خود دچار آسیب شده است به طوریکه خونریزی متوقف نمی‌شود یا آسیب شدید به نظر می‌رسد، در نزدیک‌ترین اورژانس به دنبال درمان فوری باشید. در صورتی که کودک دندان آسیب دیده یا افتاده دارد اولویت با توقف خونریزی است و می‌توان با مراجعه به دندانپزشک اورژانسی به نجات یا ترمیم دندان خراب یا آسیب دیده کمک کرد.

خونریزی لثه 

اگر لثه‌های کودک قرمز یا متورم است یا به راحتی خونریزی می‌کند، ممکن است کودک دچار التهاب لثه شود. ورم لثه که اولین شکل بیماری پریودنتال (لثه) است، اغلب به دلیل تجمع بیش از حد پلاک در امتداد خط لثه ایجاد می‌شود. تا زمانی که پلاک به دلیل عادت‌های روزمره بهداشت دهان و دندان و ویزیت‌های معمول دندانها باعث ایجاد اختلال شود، پلاک باعث تحریک بافت لثه کودک شده و باعث می‌شود لثه به راحتی خونریزی کرده و قرمز و متورم شود.

التهاب لثه یک اورژانس فوری دندانپزشکی نیست، اگرچه باید سریعاً به دندانپزشک کودک مراجعه کنید تا با تمیز کردن عمیق از مشکلات جدی دندانپزشکی جلوگیری کند. علاوه بر سلامت بخشیدن به سلامت دهان و دندان کودک شما، مراجعه هر چه سریع‌تر به دندانپزشک اطفال می‌تواند کودک را از عوارض جانبی نامطلوب و ناخوشایند سلامت دهان، از جمله از دست دادن دندان و آسیب بافتی مصون نگه دارد.

 

 

منبع : دانیال روژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه