اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. درمان دندان نهفته و کشیدن دندان نهفته
درمان دندان نهفته و کشیدن دندان نهفته

درمان دندان نهفته و کشیدن دندان نهفته

فهرست مطالب

ممکن است قبلاً با مفاهیم “دندان نهفته” آشنا شده باشید، اما ممکن است دقیقاً متوجه نشده باشید که به چه نوع دندانی، دندان نهفته گفته می شود. در علم ارتودنسی و دندانپزشکی، دندان نهفته به عنوان دندانی شناخته می شود که کاملا رشد نکرده است، زیرا فضای کافی ندارد یا نمی تواند یک موقعیت مناسب پیدا کند.

از آنجایی که تحقیقات و بحث در مورد چرایی و چگونگی ایجاد دندان های نهفته همچنان ادامه دارد، در بیشتر موارد علت آن هنوز به طور کامل قابل توضیح نیست. البته در مشکلات دندان های نهفته که عوامل ژنتیکی نقش اصلی را ایفا می‌کنند، روش‌های مختلف درمانی وجود دارد به ‌ویژه جراحی دندان نهفته که بسیار رایج است. اگر به دنبال پاسخ به سوالاتی مانند دندان نهفته چیست؟ چرا باید درمان شود و چگونه درمان می شود؟ هستید به جای مناسبی آمده اید.

دندان نهفته چیست؟

دندان نهفته می تواند دو معنی متفاوت داشته باشد: یا دندانی است که نمی تواند بیرون بیاید زیرا فضای کافی در دهان برای بیرون آمدن آن وجود ندارد یا دندانی است که اصلا نمی تواند بیرون بیاید زیرا در موقعیت اشتباهی رشد کرده است. در هر دو مورد، دندان ها نهفته باقی می ماند .

اکثر مشکلات دندان های نهفته با دندان عقل شروع می شود، اما همیشه این احتمال وجود دارد که دندان های دیگری نیز نهفته باقی بمانند. دندان‌های نهفته‌ای که به هر دلیلی از لثه خارج نشده‌اند، ممکن است در برخی موارد تا نیمه‌اش بیرون بیایند و بعد از آن دیگر رشد نکنند. نباید فراموش کرد که هر مورد از دندان های نهفته ساختار منحصر به فردی دارند و در چنین مواردی باید از روش درمانی مناسبی استفاده شود.

BU131

علائم دندان نهفته چیست؟

اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را دارید، ممکن است با مشکل دندان نهفته روبرو باشید:

  • لثه های قرمز، متورم یا دارای خونریزی
  • بوی بد دهان
  • نداشتن دندان در دهان
  • مزه بد مداوم در دهان
  • درد هنگام باز کردن دهان، جویدن یا گاز گرفتن مشکل داشته باشید.

چرا دندان نهفته ایجاد می شود؟

به طور کلی دلیل اصلی دندان نهفته کمبود فضای کافی در دهان است. این واقعیت است که دندان‌های داخل دهان فضای زیادی را اشغال می‌کنند و دندان عقل نمی‌تواند جایی برای قرارگیری خود پیدا کند، یکی از دلایل اصلی دندان نهفته است. یکی دیگر از علل شایع در دندان های نهفته، عوامل ژنتیکی است. اگر یکی از اعضای خانواده شما قبلاً مشکل دندان نهفته داشته است یا اگر یکی از بستگان شما در هنگام رویش دندان نهفته مشکل داشته ، به احتمال زیاد شما نیز با چنین مشکلاتی مواجه خواهید شد.

روش های درمان دندان نهفته چیست؟

اگر شک دارید که دندان نهفته دارید، باید در اسرع وقت در مورد درمان دندان نهفته با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک از فک عکس اشعه ایکس می گیرد، سپس دندان نهفته را شناسایی می کند و تعیین می کند که کجاست، چرا نهفته است و چگونه باید آن را برداشت. ممکن است قبل از انجام روش های جراحی دندان نهفته ارزیابی موارد زیر ضروری باشد:

  1. انتظار و پیدا کردن دندان نهفته

اگر دندان نهفته شما هیچ عارضه یا علامتی ایجاد نمی کند، دندانپزشک شما ممکن است روش انتظار را توصیه کند. در چنین مواردی، دندان نهفته در فواصل زمانی مکرر و منظم معاینه می شود تا از انجام جراحی غیرضروری جلوگیری شود. عکسبرداری منظم با اشعه ایکس نشان می دهد که دندان چگونه عمل می کند، خواه در حال حرکت باشد یا سعی در بیرون آمدن داشته باشد. نسبت به شرایط دندان، می توان در آینده از روش های درمانی متفاوتی نیز استفاده کرد.

Dr massoomi with impacted canine back in

  1. کشیدن دندان نهفته

اگر دندان نهفته حرکت کند، به دندان های دیگر فشار وارد می کند و خود به خود نمی تواند بیرون بیاید. مطمئناً مؤثرترین درمان دندان های نهفته، جراحی است. این روش، به خصوص در مواردی که عوارض جانبی مانند درد شدید ایجاد می شود، توصیه می شود. دلیل اصلی اینکه دندان‌های نهفته باعث درد می‌شوند این است که در واقع می‌خواهند از محل خود خارج شوند و در نتیجه این تلاش‌ها فشاری کلی در بین دندان ها ایجاد می کنند.

کشیدن دندان نهفته یا جراحی دندان نهفته معمولاً تحت نظر جراح دندانپزشک انجام می شود و یک روش کوتاه مدت است که معمولاً می توانید در همان روز به خانه بروید و استراحت کنید. این عمل حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد و معمولاً با بی حسی موضعی انجام می شود.

دوره نقاهت پس از جراحی کشیدن دندان نهفته به طور متوسط ​​7 روز طول می کشد، اما برای بازگشت به محل کار یا مدرسه کافی است چند روز صبر کنید.

  1. درمان دندان نهفته

به خصوص در مواردی که دندان نیش نهفته است، می توان از انواع درمان ها که به دندان درآوردن کمک می کند، استفاده کرد. براکت ها جزو این روش ها محسوب می شوند و همچنین می توان از کشیدن دندان شیری یا دندان دائمی به استفاده کرد. البته این روش بیشتر برای کودکان مناسب تر است. اگر هیچ نتیجه ای در نگهداری از دندان نهفته حاصل نشد، ممکن است نیاز به جایگزینی دندان نهفته با ایمپلنت یا بریج باشد.

عوارض دندان های نهفته

از آنجایی که دندان های کاملا نهفته هرگز خود به خود از لثه خارج نمی شوند، نمی توانید آنها را تمیز کنید یا از آنها مراقبت کنید. با این حال، اگر دندان شما تا حدی نهفته باشد، تمیز کردن آن می تواند دشوارتر باشد. این به این معنی است که دندان های نهفته سلامت عمومی دهان و دندان شما را در معرض خطر قرار می دهد.

عوارض دندان نهفته :

  • پوسیدگی دندان
  • بروز حفره های ناخواسته در دندان ها
  • عفونت
  • کیست هایی که می توانند به ریشه دندان های اطراف آسیب برسانند و تا استخوان پایین بروند.
  • ذوب شدن ریشه دندان یا استخوان فک
  • بیماری های لثه

oral surgery

قبل و بعد از درمان دندان نهفته چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

قبل از شروع درمان دندان نهفته باید دستورالعمل هایی را که دندانپزشک به شما داده است، را دنبال کنید. بسته به اینکه دندانپزشک شما کدام درمان دندان نهفته را انتخاب کرده است، باید اقدامات احتیاطی لازم را قبل از درمان انجام دهید. پس از درمان، توجه به سلامت دهان و دندان خود به خصوص در روز اول بسیار مهم است. دندانپزشک به شما می گوید که چه مدت پس از اتمام جراحی نباید هیچ غذایی مصرف کنید. رعایت این نکته بسیار مهم است.

البته در روزهای اول باید از مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم و بسیار سرد ممانعت کرد و ترجیحاً از غذاهای نرم و مایع مانند پوره، سوپ، پودینگ، اسموتی هم خودداری کنید. اجتناب از خوردن غذاهای بسیار سفت و چسبنده به نفع شما خواهد بود. اگر دندانپزشک شما استفاده از کمپرس سرد را توصیه کرده است، مهم است که این کمپرس را بدون وقفه و به موقع استفاده کنید، زیرا استفاده از کمپرس سرد یک اقدام احتیاطی برای جلوگیری از تورم و کبودی روی صورت شما به خصوص در روزهای اول پس از درمان دندان نهفته است.

هزینه درمان دندان نهفته

اگر شما هم شک دارید که دندان نهفته دارید، باید بدون معطلی به دندانپزشک مراجعه کنید و به او اجازه دهید دقیقاً مشکل را تشخیص دهد. نوع درمانی که دندانپزشک تعیین می کند کاملاً به وضعیت دندان شما و میزان تأثیرگذاری آن بستگی دارد. در برخی موارد، دندانپزشک به شما توصیه می کند که دندان نهفته خود را همانطور که هست بگذارید، در حالی که در برخی موارد ممکن است بگوید کشیدن دندان نهفته باید در اسرع وقت انجام شود.

لازم به ذکر است که حتی بهترین دندانپزشکان نیز به بحث و تحقیق در مورد دندان های نهفته ای که هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند ، نیاز دارند. از این رو، درمان دندان نهفته، حوزه ای است که نیاز به تبحر و تخصص دارد. به طور کلی درمان دندان های نهفته نسبت به موقعیت دندان نهفته، محل آن و نوع دندان آن تعیین می شود.

اگر شما هم می‌خواهید برای دندان نهفته خود یک برنامه درمانی ایجاد کنید و می‌خواهید در حین انجام این کار با بهترین پزشکان مشورت کنید، شما باید به کلینیک دندانپزشکی تخصصی مراجعه کنید. شما می توانید برای اطلاع از قیمت های درمان دندان های نهفته با کلینیک خود تماس بگیرید و در مناسب ترین بازه زمانی برای خود وقت بگیرید.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید