دانشجوی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی

سایت کاکرین احمد صوفی محمودی، دانشجوی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی و همکار پایگاه خبری دندانه را به عنوان یکی از ۳۰ چهره جوان موسسه کاکرین در سراسر دنیا معرفی کرده است.

به همین بهانه سایت کاکرین گفتگویی با این پژوهشگر جوان انجام داده است که می‌توانید آن را اینجا بخوانید:

۳۰ نفر زیر ۳۰ سال کاکرین: احمد صوفی محمودی

کاکرین از ۱۱٬۰۰۰ عضو تشکیل شده و بیش از ۶۷٬۰۰۰ هوادار از بیش از ۱۳۰ کشور در سراسر جهان دارد. داوطلبان و همکاران ما شامل پژوهشگران، صاحبان حرفه‌های سلامت، بیماران، مراقبین و افرادی است که مشتاق بهبود پیامدهای سلامت برای همه و در همه جا هستند.

کاکرین جامعه‌ای فوق‌العاده است که همه آن‌ها نقش خود را در بهبود سلامت و مراقبت‌های درمانی در سطح جهانی بازی می‌کنند. ما معتقدیم که با ارائه شواهد معتبر به‌عنوان اساس تصمیمات مربوط به سلامت می‌توانیم دنیایی با سلامت بهبودیافته برای همه به‌دست آوریم.

بسیاری از همکاران ما جوانانی هستند که با کاکرین به عنوان پژوهشگر، شهروند دانشمند، دانشجویان پزشکی و مترجمان داوطلب مشغول به کار هستند و ما می‌خواهیم کار این نسل از همکاران را به‌عنوان بخشی از این مجموعه «۳۰ نفر زیر ۳۰ سال» کاکرین بنامیم.

در این مجموعه، ما با ۳۰ جوان کم‌تر از ۳۰ سال مصاحبه می‌کنیم. این افراد در طیف وسیعی از فعالیت‌های کاکرین همکاری می‌کنند و همه آن‌ها تصمیم‌گیری سلامت مبتنی بر شواهد را در سرتاسر جهان ترویج می‌دهند.

ما این افراد را در مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها در ماه‌های آینده معرفی خواهیم کرد.
ما مشتاق هستیم که در مورد شما بشنویم. آیا می‌خواهید در این مجموعه شرکت کنید؟ آیا شما کسی را می‌شناسید که می‌خواهید با او مصاحبه شود؟ با lparsonson@cochrane.org تماس بگیرید. یا اگر می‌خواهید درباره کار کاکرین بیش‌تر بدانید، با membership@cochrane.org تماس بگیرید. تیم پشتیبانی جامعه ما خوشحال می‌شود که به سؤالات شما پاسخ بدهد.

نام: احمد صوفی محمودی (در توییتر: @AhmadSofiM)
سن: ۲۵
شغل: دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
برنامه: مدیر ترجمه در کاکرین ایران

– چگونه اولین بار اسم کاکرین را شنیدید؟
هنگامی که در دانشگاه ترم دوم بودم، یکی از اساتید ما در دانشکده دندان‌پزشکی کاکرین را به‌عنوان منبعی قابل اعتماد برای شواهد معرفی کرد. البته باید بگویم که آن زمان کاملاً کارهای کاکرین را درک نکردم.

– چگونه درگیر کار با کاکرین شدید؟ پیشینه شما چیست؟
دو سال پیش، من یک پروژه به‌نام دهان را آغاز کردم. دندان‌پزشکی در ایران عمدتاً خصوصی است. به‌وضوح فقدان یک تلاش سازمان‌یافته از جانب جامعه دندان‌پزشکی برای ارائه دانش و اطلاعات به مردم وجود داشت. ما یک گروه از دانشجویان مشتاق بودیم که این مسئله را دیدیم و تصمیم گرفتیم با ارائه مطالب مبتنی بر شواهد در بخش سلامت دهان این جای خالی را پر کنیم. اولین پروژه بزرگ ما ترجمه ابزار مبتنی بر شواهد سازمان سلامت جامعه انگلستان با عنوان «ارائه سلامت دهان و دندان بهتر» بود. هنگامی که من در این پروژه وارد شدم، متوجه شدم که مرورهای نظام‌مند کاکرین در این ابزار مرتباً مورد استفاده قرار گرفته است. این یک لحظه روشنگرانه بود که ما را تشویق کرد تا مرورهای نظام‌مند بخش سلامت دهان کاکرین را بررسی کنیم. ما به‌ویژه به ترجمه خلاصه‌های به زبان ساده علاقه‌مند بودیم. دو ماه بعد، من آگهی کاکرین ایران را دیدم که از داوطلبان دعوت به همکاری می‌کرد. خوشبختانه، از طرف دکتر مسگرپور که هم‌مدیر کاکرین ایران به من فرصتی داده شد که بخشی از جامعه کاکرین شوم.

– شما در کاکرین چه کار می‌کنید؟
در حال حاضر، من عضو کاکرین و مدیر گروه مترجمان داوطلب در کاکرین ایران هستم. ما انواع متون و پادکست‌ها را ترجمه می‌کنیم.

– مشخصاً از چه موردی در رابطه با کار در کاکرین لذت می‌برید و چه چیزی یاد گرفته‌اید؟
قبل از پیوستن به دانشکده دندان‌پزشکی، به برنامه‌نویسی علاقه داشتم. من خودم را علاقه‌مند به گنو/لینوکس (GNU/Linux) معرفی می‌کنم. گنو/لینوکس یک دسته از سیستم عامل‌هاست که جامعه و فرهنگ مخصوص به خود را دارد. در آن جامعه، همه آماده هستند تا به دیگران کمک کنند. این چیزی است که من درک می‌کردم و از آن لذت می‌بردم. وقتی که من عضو کاکرین شدم، متوجه شدم که فرهنگ مشابهی در جامعه کاکرین وجود دارد. اعضای کاکرین مایل بودند در هر جنبه‌ای از روند تحقیق به یکدیگر کمک کنند. در پایان، همه از نتایج پژوهش سود می‌برند. در دو سال گذشته، من در مورد چگونگی انجام تحقیقات با کیفیت بالا و معیارهای ارزیابی پژوهش‌ها مسائل زیادی را آموخته‌ام.

– برنامه‌های شما برای آینده چیست؟
من می‌خواهم در کنار کار دندان‌پزشکی و درمان بیماران، تحصیلات تکمیلی خود را در زمینه علوم سلامت دنبال کنم. به هر حال، من همکاری خود را با کاکرین ادامه خواهم داد، چرا که به من اجازه داد که دندان‌پزشکی و علوم سلامت را به شیوه‌ای متفاوت ببینم.

– بنا به تجربه شخصی خود، کاکرین می‌تواند چه کاری را برای بهبود چهره جهانی خود بهتر انجام دهد؟
من فکر می‌کنم که باید مطمئن شویم که خروجی‌های ما به‌راحتی قابل درک هستند. همچنین، ما باید به‌طور فعال مدافع انجام کارآزمایی‌های کنترل‌شده تصادفی‌سازی‌شده با کیفیت بالا باشیم. سؤالات بدون پاسخ بسیاری در مراقبت‌های درمانی وجود دارد، بنابراین فرصت‌های زیادی نیز برای بهبود هست.

– چه آرزویی برای کاکرین در آینده دارید؟
من امیدوارم که کاکرین به سؤالات بسیار دیگری در زمینه سلامت پاسخ دهد.

– چقدر مهم است که جوانان در کاکرین مشارکت داشته باشند؟ و چرا؟
کاکرین، مانند همه جوامع دیگر، با جذب افراد جوان پیشرفت می‌کند. من فکر می‌کنم این باید اولویت اصلی برای کاکرین باشد.
هر پروژه و سازمانی نیازمند افراد جوان است تا مسیر مورد نظر خود را ادامه دهد. بنابراین، کاکرین هر لحظه نیاز به افراد و ایده‌های جدید دارد. علاوه بر این، جوانان می‌توانند از جامعه کاکرین بهره‌مند شوند و از دانشمندان ممتاز مسائل زیادی را یاد بگیرند.

– پیام شما به جوانان دیگر که می‌خواهند با کاکرین مشارکت داشته باشند، اما مطمئن نیستند که از کجا شروع کنند، چیست؟
کار با کاکرین را از هر جایی می‌توانید شروع کنید. کاکرین را مورد بررسی قرار دهید و از علم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه