جزئیات جدید از توافق‌ وزارت بهداشت و بانک مرکزی برای رفع مشکلات صنعت دارو

بهداشت

سازمان غذا و دارو جزئیات توافق‌نامه با بانک مرکزی درمورد تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت های فعال حوزه دارو را اعلام کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری اول دنت ، سازمان غذا و دارو جزئیات توافق نامه با بانک مرکزی درمورد تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های فعال حوزه دارو را به شرح زیر اعلام کرد:

در جلسه روز سه شنبه 12 اردیبهشت با حضور محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی، سید حیدر محمدی؛ رئیس سازمان غذا و دارو، شیوا راووشی؛ مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی، محمد پیکان‌پور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل، رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی و جمعی از فعالین صنعت دارو برگزار شد، مسائل مربوط به ارز و تسهیلات حوزه سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

براساس امضای توافق نامه بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی، 30 هزار میلیارد تسهیلات مازاد بر تسهیلات اعطایی سال گذشته به حوزه دارو و مواد اولیه دارویی تعلق می گیرد تا نقدینگی مورد نیاز شرکت های فعال این حوزه را تامین کند.

توافقات صورت گرفته در این جلسه به شرح ذیل است:

با توجه به آنکه تغییر گروه کالایی دارو و مواد اولیه آن، از مسیر اصلاح دستی و غیر سیستمی، منجر به تاخیر بسیار زیادی در فرآیند تخصیص و تامین ارز شده است، مقرر شد جهت تسریع در این خصوص و جلوگیری از تشدید کمبودهای دارویی، تعرفه‌های سه شرطی حداکثر تا 20 اردیبهشت 1402، توسط بانک مرکزی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی و به سازمان غذا و دارو ابلاغ شود.

با توجه به کُندی تخصیص و تامین ارز طی سه ماه گذشته و در صف ماندن بسیاری از ثبت سفارشات دارو و مواد اولیه دارویی، مقرر گردید از تاریخ صورتجلسه به تفکیک هر یک از ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر 1402، مبلغ 400 میلیون دلار (جمعا معادل 1200 میلیون دلار) ویژه دارو، مواد اولیه دارویی،تجهیزات و ملزومات پزشکی تخصیص گردد.

نظر به آنکه اشتباهات متعدد و مستمر شرکت‌ها و بانک‌های عامل در ثبت کد کارگزار باعث تاخیر جدی در امر تخصیص و تامین ارز شده است، مقرر شد بانک مرکزی کدهای کارگزار متفرقه (به جز کد کارگزاری‌های نیکو، هالک، یوآن چوبسین، وون کره جنوبی، درهم امارات و کدهایی که منابع ارزی قابل استفاده برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دارند) را به صورت سیستمی تا اطلاع ثانوی مسدود کند.

با توجه به بحران نقدینگی شرکت‌های دارویی و عدم توانمندی بخش عمده‌ای از آنها در خرید ارز، مقرر گردید تسهیلات کوتاه مدت 5 ماهه ارزی موضوع بخشنامه شماره 266067/01 مورخ 26/10/1401 مجددا توسط بانک مرکزی با اعتبار تا پایان سال 1402 به بانک‌های عامل ابلاغ شده و در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه، منابع ارزی نیکو نیز به منابع بخشنامه فوق افزوده گردد.

با توجه به حجم کاری انبوه شرکت نیکو و تاخیر در فرایند حواله ارز و نظر به احتمال تشدید بحران کمبود دارو، مقرر گردید شرکت نیکو همواره اقدام نسبت به ثبت سفارشات حوزه دارو را نسبت به سایر حوزه‌ها در اولویت قرار داده و در اسرع وقت حواله به مقصد صورت پذیرد.

با توجه به تدوام مشکل نقدینگی حوزه دارو، ضرورت دارد بند 6 یک هزار و سیصد و چهل و ششمین صورتجلسه مورخ 19/07/1401 شورای پول و اعتبار تا پایان سال 1402 تمدید گردد.

با توجه به نظر رئیس بانک مرکزی مبنی بر پرداخت 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات مازاد بر تسهیلات اعطایی سال 1401 به شرکت‌های دارویی جهت تامین دارو و مواد اولیه و با عنایت به مصوبه شماره 336570 مورخ 1402/01/15 شورای عالی امنیت ملی، مقرر گردید سازمان غذا و دارو فهرست شرکت های دارویی را به بانک مرکزی معرفی کند تا سهمیه بانک‌های عامل توسط بانک مرکزی تعیین و ابلاغ شود.

مقرر گردید تا پایان سال 1402، مجموع ثبت سفارشات ارسالی توسط سازمان غذا و دارو در تالار اول پس از اعمال اولویت از سوی سازمان طی حداکثر 48 ساعت و همچنین ثبت سفارشات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در تالار دوم بر اساس تاریخ ایجاد گواهی ثبت آماری، حداکثر طی 72 ساعت تخصیص یابد.

مقرر گردید حداقل 25 میلیون یورو از محل منابع بانک VARENGOLD حداقل 25 میلیون یورو از محل منابع بانک ملی هامبورگ جهت اقلام دارویی خاص و حداقل معادل 50 میلیون یورو وون کره جنوبی و درهم امارات، جملگی در تالار اول تامین گردد. تامین روپیه برای خرید مواد اولیه و داروهای تحت کنترل از هند متناسب با امکان تامین از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد.

مقرر شد بانک مرکزی تصمیمات لازم در مورد تخصیص ارز به صورت اعتباری 180 روزه توسط شرکت‌های دارویی به نرخ زمان ترخیص را اتخاذ کرده و تا پایان اردیبهشت 1402 به بانک‌های عامل ابلاغ نماید و آیین نامه اجرایی با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صورت پذیرد.

مقرر گردید جهت توسعه صادرات، به هر میزان که صادرات دارو توسط شرکت‌های دارویی صورت پذیرد، به صورت فصلی گزارش مربوطه توسط سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی ارسال و عدد مزبور به سهمیه ارزی حوزه دارو افزوده شود.

 

 

منبع : تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه