جراحی دندان عقل، اصول و الزامات

جراحی

دندان عقل چیست؟

چهار دندان بزرگسالی دائمی که در گوشه های پشت دهان شما در بالا و پایین قرار دارند. جراحی دندان عقل یک فعالیت درمانی برای درد دندان مرتبط با این دندان ها است.

اگر دندان عقل جایی برای رشد نداشته باشد (دندان خرد تحت تأثیر) و در نتیجه درد ، عفونت یا سایر مشکلات دندانپزشکی ایجاد شود ، احتمالاً نیاز به جراحی دندان عقل دارید. کشیدن دندان ممکن است توسط دندانپزشک یا جراح دهان و دندان انجام شود.

برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده، برخی از دندانپزشکان و جراحان دهان، کشیدن دندان عقل را توصیه می کنند . دندانهای عقل، یا دندان مولار سوم ، آخرین دندانهای دائمی هستند که در دهان ظاهر می شوند. این دندانها معمولاً بین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند. بعضی از افراد هرگز دندان ندارند. برای دیگران ، دندان عقل به طور عادی فوران می کند – دقیقاً مانند دندانهای دیگر – و مشکلی ایجاد نمی کند.

یک دندان عقل ممکن است:

  • با زاویه ای به سمت دندان بعدی رشد کند (مولر دوم)
  • با زاویه ای به سمت پشت دهان رشد کند
  • با زاویه ای مناسب نسبت به دندان های دیگر رشد کند ، گویی دندان عقل “دراز کشیده” در داخل فک است
  • مانند سایر دندان ها مستقیماً بالا یا پایین رشد کند اما در ناحیه فک قرار گیرد.

آماده شدن برای جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل تقریباً همیشه به عنوان یک روش سرپایی انجام می شود. این بدان معنی است که شما در همان روز به خانه می روید.

از کارمندان بیمارستان یا کلینیک دندانپزشکی در مورد آنچه باید قبل از عمل و روز عمل جراحی برنامه ریزی شده دریافت خواهید کرد. این سؤالات را بپرسید:

  • آیا من نیاز به ترتیبهایی دارم که شخصی بعد از عمل مرا به خانه ببرد؟
  • چه زمانی باید به کلینیک دندانپزشکی یا بیمارستان مراجعه کنم؟
  • آیا باید از خوردن غذا یا نوشیدن مایعات یا هر دو (سریع) خودداری کنم؟ اگر چنین است ، از چه زمانی شروع کنم؟
  • آیا می توانم قبل از جراحی داروهای تجویز شده خود را مصرف کنم؟
  • آنچه انتظار دارید

در طول جراحی:
بسته به انتظارات استخراج دندان عقل و میزان راحتی شما ، ممکن است دندانپزشک یا جراح دهان و دندان شما از یکی از سه نوع بیهوشی استفاده کند. گزینه ها عبارتند از:

بی حسی موضعی. دندانپزشک یا جراح دهان شما بیهوشی موضعی را با یک یا چند تزریق در نزدیکی محل هر استخراج انجام می دهد. قبل از تزریق ، احتمالاً دندانپزشک یا جراح شما ماده ای را برای لثه های شما استفاده می کنند تا آنها را بی حس کنند. شما هنگام کشیدن دندان بیدار هستید. اگرچه احساس فشار و حرکتی خواهید کرد ، اما نباید احساس درد کنید.
بیهوشی آرام بخش. دندانپزشک یا جراح دهان شما از طریق یک خط داخل وریدی (IV) در بازوی شما بیحسی آرام بخش می کند. بیهوشی آرام بخش باعث آگاهی شما در طی عمل می شود. شما هیچ دردی احساس نمی کنید و حافظه محدودی از این روش خواهید داشت. برای بی حس کردن لثه ، بی حسی موضعی نیز دریافت خواهید کرد.
بیهوشی عمومی. در شرایط خاص ، ممکن است بیهوشی عمومی به شما پیشنهاد شود. ممکن است شما دارو را از طریق بینی خود استنشاق کنید و یا یک خط IV در بازو یا هر دو داشته باشید. سپس آگاهی خود را از دست می دهید. تیم جراحی شما از نزدیک دارو ، تنفس ، دما ، مایعات و فشار خون را تحت نظر دارد. شما هیچ دردی را تجربه نخواهید کرد و هیچگونه خاطره ای از رویه نخواهید داشت بیهوشی موضعی نیز برای کمک به ناراحتی بعد از عمل انجام می شود.
در حین جراحی دندان عقل ، دندانپزشک یا جراح:

  • برش در بافت لثه ایجاد می کند تا دندان و استخوان را در معرض دید خود قرار دهد
  • استخوانی که دسترسی به ریشه دندان را مسدود می کند ، از بین می برد
  • اگر راحت تر باشد، دندان را به بخش های ریز تقسیم میکند.
  • دندان را خارج میکند.
  • محل دندان برداشته شده را از هر گونه باقی مانده از دندان یا استخوان را تمیز می کند
  • زخم بسته شده را تقویت می کند تا بهبودی را تسریع کند، اگرچه این امر همیشه ضروری نیست
  • برای کنترل خونریزی ، قسمت هایی از محل جراحی را پانسمان میکند.

بعد از جراحی دندان عقل چه کنیم؟

اگر بیهوشی آرام بخش یا بیهوشی عمومی دریافت کنید ، پس از انجام عمل به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. اگر بی حسی موضعی دارید ، زمان کوتاه مدت بهبودی شما در صندلی دندانپزشکی انجام میشود.

هنگامی که از عمل جراحی خود بهبود می یابید ، دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال کنید:

خون ریزی. ممکن است روز اول بعد از جراحی دندان عقل خونریزی رخ دهد. سعی کنید از تف کردن بیش از حد اجتناب کنید، لخته خون را جدا نکنید. مطابق دستورالعمل دندانپزشک یا جراح دهان خود ، گاز را بر روی محل استخراج جایگزین کنید.
مدیریت درد. ممکن است بتوانید با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه ، مانند استامینوفن (تیلنول ، دیگران) یا داروی ضد درد از طرف دندانپزشک یا جراح خود ، درد را کنترل کنید. در صورت برداشتن استخوان در طی عمل ، ممکن است داروی تجویز شده در مورد درد بسیار مفید باشد. نگه داشتن یک کمپرس سرد در بر روی فک شما نیز ممکن است درد را تسکین دهد.
تورم و کبودی. از کمپرس آب سرد طبق دستورالعمل دندانپزشک یا جراح خود استفاده کنید. هر گونه تورم گونه های شما معمولاً در دو یا سه روز بهبود می یابد. ممکن است کبودی چندین روز دیگر طول بکشد.

نوشیدن مایعات. بعد از جراحی مقدار زیادی آب بنوشید. در 24 ساعت اول از نوشیدن مشروبات الکلی، کافئین، نوشابه گازدار یا نوشیدنی های گرم خودداری کنید. و از نوشیدن مایعات با نی حود داری کنید زیرا عمل مکیدن می تواند لخته خون را از محل جراحی جدا کند.
خوردن غذا. فقط 24 ساعت اول فقط غذاهای نرم مانند ماست یا پوره سیب میل کنید. از خوردن غذاهای سفت، جویدنی، خیلی داغ یا پر ادویه که ممکن است در محل زخم گیر کرده یا زخم را تحریک کنند ، خودداری کنید.
تمیز کردن دهان. در طی 24 ساعت اول بعد از جراحی دندان عقل، مسواک نزنید، دهان خود را بشویید، اما تف نکنید یا از دهانشویه استفاده نکنید. به طور معمول به شما گفته می شود بعد از 24 ساعت اول مسواک زدن را از سر بگیرید. هنگام شستشو به خصوص در نزدیکی زخم جراحی بسیار ملایم باشید و هر دو ساعت یکبار و بعد از غذا به مدت یک هفته دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.
مصرف دخانیات. اگر سیگار می کشید، حداقل 72 ساعت بعد از جراحی دندان عقل این کار را نکنید – و در صورت امکان صبر کنید. اگر تنباکو را می جوید حداقل یک هفته از آن استفاده نکنید. استفاده از محصولات دخانی بعد از عمل جراحی دندان عقل می تواند بهبودی را به تأخیر اندازد و خطر عوارض را افزایش دهد.
ممکن است بخیه هایی داشته باشید که طی چند هفته حل شود یا اصلاً بخیه نداشته باشد. اگر بخیه های شما نیاز به حذف است ، قرار ملاقات را برای خارج کردن آنها برنامه ریزی کنید.

فعالیت بعد از جراحی دندان عقل

برنامه ریزی کنید تا روز جراحی را استراحت کنید. فعالیت های عادی تان را روز بعد از سر بگیرید ، اما حداقل برای یک هفته، از فعالیت های شدید که ممکن است منجر به خونریزی شود، خودداری کنید.

چه موقع با دندانپزشک یا جراح خود تماس بگیرید

اگر هر یک از علائم یا علائم زیر را تجربه کردید ، می توانید با دندانپزشک یا جراح دهان خود تماس بگیرید ، که می تواند نشان دهنده عفونت ، آسیب عصبی یا عوارض جدی دیگر باشد:

  • مشکل در بلع یا نفس کشیدن
  • خون ریزی بیش از حد
  • تب
  • درد شدیدی که توسط داروهای تجویز شده برطرف نمی شود
  • تورم که بعد از دو یا سه روز بدتر می شود
  • با آبکشی نمکی طعم بدی در دهان شما پاک نمی شود
  • فشار از داخل سوکت یا واکس زدن
  • بی حسی مداوم یا از دست دادن احساس
  • خون یا چرک در بینی

منبع : دندانپزشکی رایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه