تولید ۹۹ درصد داروها در داخل کشور/ رونمایی از ۱۰ محصول دانش بنیان در نمایشگاه سلامت‌بنیان

دارو

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری اول دنت، سید حیدر محمدی؛ رئیس سازمان غذا و دارو امروز (دوشنبه 8 اسفندماه) در نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی گفت: 475 شرکت در حوزه دارو، بیش از 377 شرکت در زمینه غذا و 328 شرکت تجهیزات پزشکی در حوزه دانش بنیان فعال هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از اهداف این نمایشگاه، عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان و کاهش وابستگی به واردات است.

محمدی با تاکید بر اینکه بیشترین حجم صادرات ما مربوط به حوزه دانش بنیان است، گفت: این حوزه دانش جدیدی را خلق کرده است که نه‌تنها برای کشور ما، بلکه برای کشورهای منطقه جذابیت دارد. اگر شرکت‌های ما بتوانند در این زمینه فعالیت کنند، بهتر می‌توانند صادرات را انجام دهند. این‌طور نیست که ما برای صادرات بازار نداشته باشیم، بلکه بازار ایجاد نکردیم.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های ما این است که تولید را به حدی تقویت کنیم که در صادرات محدودیتی ایجاد نشود، گفت: در سال آینده با توجه به اینکه مشکل ارز ترجیحی را نداریم، با تأمین پایدار، مشکل صادرات هم رفع می‌شود. پیش‌بینی ما برای صادرات دارو در سال آینده 200 میلیون دلار است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروی آلبومین از اواخر سال گذشته در کشور در حال تولید می‌شود و امروز این دارو در نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی رونمایی می‌شود.

محمدی ادامه داد: یکی از موانع صادرات ما ارز ترجیحی بود؛ زیرا طبیعتاً وقتی به محصولی یارانه می‌دهیم، اجازه صادرات آن را نداریم. دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک تحت حمایت 100 درصدی یارانه بود و بر این اساس صادراتشان بسیار محدود بود.

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود 99 درصد از اقلام دارویی مورد نیاز کشور در داخل تولید شده است، تصریح کرد: در زمینه تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی در ایران دستگاه شتاب دهنده خطی برای اولین بار در کشور تولید شده و این شرکت‌ها نیازمند حمایت همه‌جانبه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، محصولات دانش بنیان باعث کاهش وابستگی به واردات و کشورهای خارجی است و با اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه اگر این سطح تولیدات نبود تحری‌ها مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کرد.

گفتنی است 10 قلم دارو و تجهیزات پزشکی دانش بنیان که برای اولین بار در کشور تولید شده‌اند در مراسم افتتاحیه نمایشگاه سلامت بنیان با حضور وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و رئیس سازمان غذا و دارو رونمایی شد.

فهرست اقلام رونمایی شده به شرح زیر است:
1- داروی ranibizumab تولید شرکت دانش بنیان آراسل زیست دارو
2- داروی alteplase تولید شرکت دانش بنیان آرنا حیات دانش
3- داروی albumin تولید شرکت دانش بنیان مدوک زیست دارو
4- فراورده سلولی recolorcell تولید شرکت دانش بنیان سل تک فارمد برکت
5- ماده اولیه دارویی macitentan تولید شرکت دانش بنیان مادآوش کیمیا
6- داروی Vigabatrin تولید شرکت دانش بنیان مداوا
7- داروی تزریقی داخل نخاعی Bupivacaine تولید شرکت دانش بنیان واریان فارمد
8- داروی trastuzumab-emtansin تولید شرکت دانش بنیان نانودارو پژوهان پردیس
9- مجموعه کیت‌های تشخیصی بر پایه فناوری ایمونوفلورسانس، تولید شرکت دانش بنیان آپادانا تابناک سیستم
10- دستگاه هولتر ECG تولید شرکت دانش بنیان فن یار طب پیشتاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه