اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. تمیز کردن تارتار دندان چگونه انجام می شود؟ درد داره؟
تمیز کردن تارتار دندان چگونه انجام می شود؟ درد داره؟

تمیز کردن تارتار دندان چگونه انجام می شود؟ درد داره؟

تمیز کردن تارتار دندان باید به طور منظم انجام شود تا از بیماری های مختلف دندان و لثه جلوگیری شود. همه افراد باید اطمینان حاصل کنند که تارتار دندان آنها تقریباً هر 6 ماه یکبار تمیز می شود. این فرآیند در جامعه به «جرمگیری دندان» نیز معروف است. همانطور که اطلاع دارید در بزاق مواد معدنی وجود دارد. این مواد معدنی و همچنین پلاک هایی که روی سطح دندان ها جمع می شوند، به مرور زمان منجر به تشکیل تارتار می شوند. تارتار هم به دندان ها و هم به لثه ها آسیب می رساند. در واقع، اگر جدی گرفته نشود، ممکن است نتیجه ای مانند از دست دادن دندان رخ دهد.

به منظور حفظ سلامت دهان و دندان، تمیز کردن تارتار دندان کاملاً ضروری است. فرآیند جرمگیری یکی از مهم ترین مداخلات برای بهداشت دهان و دندان است.

z7Gd7hlT6mxolJPa6 iWM2Yzs1dSzp d9Pm6MZcTZc 1 scaled

 تمیز کردن تارتار دندان چگونه انجام می شود؟

تارتار دندان زمانی ایجاد می شود که پلاک های باکتریایی به مرور زمان سخت می شوند. نباید تصور کرد که در صورت مسواک زدن مرتب دندان ها نیازی به تمیز کردن تارتار دندان نیست. زیرا نمی توان تارتار تشکیل شده را با مسواک تمیز کرد. اگرچه برای جلوگیری از تشکیل تارتار، مسواک زدن منظم ضروری است، اما گاهی اوقات این فرآیند نمی تواند از تشکیل تارتار جلوگیری کند. در این حالت، فرآیند جرمگیری دندان که توسط دندانپزشک انجام می شود، وارد عمل می شود.

در این فرآیند از ابزار پزشکی و دستگاه های اولتراسونیک که مخصوص دندانپزشکان طراحی شده اند استفاده می شود. پس از تمیز تمیز کردن تارتار دندان ، ظاهر سفیدتر و درخشان تری ایجاد می شود. مدت زمان انجام این فرآیند ممکن است نسبت به چگالی تارتار متفاوت باشد. با این حال، می توان گفت که این فرآیند معمولا در عرض 15 تا 20 دقیقه تکمیل می شود. در صورت وجود مقدار کمی تارتار، فرآیند را می توان در کمتر از 10 دقیقه کامل کرد.

تارتار دندان چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماران معمولاً هنگام ایجاد لکه های زرد می توانند جرم را تشخیص دهند. گاهی اوقات نسبت به رنگ دندان، ممکن است بیمار متوجه تارتار نشود. دندانپزشکان با یک معاینه ساده می توانند وجود جرم را تشخیص دهند.

آیا تمیز کردن تارتار دندان درد دارد؟

تمیز کردن تارتار دندان روشی دردناک نیست. در بیشتر موارد می توان این روش را بدون نیاز به بی حسی انجام داد. در این مورد، بیماران ممکن است فقط یک سوزن سوزن شدن خفیف را احساس کنند. با این حال، اگر تارتار دندان در اندازه های پیشرفته باشد، فرآیند بی حسی وارد عمل می شود.این یک روش ساده است که در مدت زمان کوتاهی کامل می شود و آنطور که تصور می شود باعث ایجاد درد نمی شود.

shutterstock 1086671858

بعد از تمیز کردن تارتار دندان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اول از همه، ممکن است پس از تمیز کردن تارتار دندان ، کمی حساسیت در لثه‌ها احساس شود. این حساسیت طبیعی است و طی چند روز خود به خود از بین می رود. در برخی از دندان ها، حساسیت ممکن است احساس شود، حتی اگر خفیف باشد. دوری از نوشیدنی های سرد و گرم برای چند روز مفید خواهد بود. زیرا غذاهای سرد و گرم باعث ایجاد دندان درد می شوند.

بیماران تا چند روز پس از جرمگیری نباید از خلال دندان استفاده کنند. در این دوران از مصرف مواد غذایی که باعث تغییر رنگ روی دندان ها می شوند دوری کنید. در اینجا چند نمونه از مواردی که باید اجتناب کرد وجود دارد:

  1. دخانیات
  2. چای
  3. قهوه
  4. غذاها و نوشیدنی های حاوی رنگ خوراکی
  5. نوشابه های گازدار

پس از تمیز کردن تارتار دندان ، رعایت بهداشت دهان و دندان باید به طور منظم ادامه یابد. استفاده از نخ دندان فقط در روز اول توصیه نمی شود. می توانید در روزهای بعد به استفاده از مسواک و نخ دندان ادامه دهید.

چرا تمیز کردن تارتار دندان اهمیت دارد است؟

برای حفظ سلامت دندان ها باید تارتار دندان را تمیز کنید. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، تحلیل لثه، التهاب لثه و پوسیدگی دندان باید تارتار از سطح دندان ها پاک شود.

1616127271 RHZJUH6OSDA9O 71LpMl5LFeL original

آیا تمیز کردن تارتارها به دندان ها آسیب می رساند؟

ممکن است تصورات غلطی در مورد تمیز کردن جرم دندان در بین مردم وجود داشته باشد. یکی از این باور ها این است که جرمگیری به دندان آسیب می رساند. جرمگیری که توسط دندانپزشک انجام می شود هیچ آسیبی به دندان و لثه وارد نمی کند. برعکس، تمیز نکردن تارتار می تواند منجر به مشکلات جدی شود. قبل از هر چیز نباید فراموش کرد که تارتار باعث ایجاد مشکلاتی مانند تحلیل لثه می شود.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید