تقویت مینای دندان با رعایت بهداشت دهان و تغذیه صحیح

مینا

در نگاه اول، دندان‌های خیره کننده شما ممکن است سالم به نظر برسند، اما مینای دندان ضعیف می‌تواند بدون تغییر رنگ، سلامت دهان شما را به خطر بی‌اندازد. مینای دندان قوی یکی از مهمترین موارد در مراقبت خوب از دهان است و محافظت از آن برای سلامتی عمومی طولانی مدت بسیار مهم است. خبر خوب این است که روش‌های زیادی برای کمک به تقویت مینای دندان وجود دارد.

مینای دندان نمی‌تواند دوباره تولید شود


مینای دندان بیرونی‌ترین لایه دندان‌های شماست و به منظور محافظت از آنها در برابر پوسیدگی و صدمات فیزیکی عمل می‌کند. این مینای دندان می‌تواند به دلیل ژنتیک و بیماری‌هایی مانند بیماری سلیاک ضعیف شود. به همین ترتیب، مسواک زدن نامناسب، سفت مسواک زدن و مواد غذایی اسیدی می‌توانند باعث از بین رفتن و آسیب مینای دندان شوند و به مرور زمان آن را ضعیف کنند.

متأسفانه- بر خلاف استخوان‌های شما (که حاوی سلول‌های بازساز هستند)، مینای دندان شما نمی‌تواند دوباره رشد کند. زمانی که مینای دندان از بین برود، نمی‌توان آن را جایگزین کرد. اما می‌توانید برای جلوگیری از فرسایش بیشتر اقدام به تقویت مینای دندان ضعیف خود کنید.

راه‌های تقویت مینای دندان


راه‌های تقویت مینای دندان

مراقبت از دندان‌ها نه گران قیمت است و نه نیازی به قرار ملاقات است و به عنوان درمان حساب نمی‌شود. اگر احساس می‌کنید فقط در صورت بروز مشکلات بهداشت دهان خود را رعایت می‌کنید، این شاید بزرگترین مشکل باشد. در اینجا، ما مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه و درمانی را برای سالم نگه داشتن مینای دندان (قسمت سفید سختی که در واقع می‌بینید) در تمام طول فصل برای شما جمع آوری کرده‌ایم. به هر حال، شما می‌خواهید دندانهای شما سفید و صاف باشد، اما اگر پایه ضعیف باشد، هیچ یک از این موارد اهمیتی ندارد. مینای دندان قوی و سالم  عاملی مهم برای داشتن لبخند عالی است.

در مورد انتخاب خمیر دندان مشکل پسند باشید 

انتخاب خمیر دندان مناسب برای تقویت مینای دندان

همه خمیر دندان‌ها از لحاظ کیفیت با هم برابر نیستند. برای تقویت و محافظت بیشتر از دندان‌های خود، بهتر است از مارک‌های تجاری استفاده کنید که در آنها از فلوراید استفاده می‌شود. فلوراید به بازسازی مینای دندان ضعیف کمک کرده و علائم اولیه پوسیدگی‌ها را برطرف می‌کند، خمیر دندان‌های حاوی یون‌های کلرید سدیم، کلسیم محلول، فسفات و فلوراید می‌توانند موجب کاهش اثر تخریبی مصرف نوشابه‌ها و مواد آسیب‌زا تا حدود سه درصد شده و به عنوان یک محافظ برای استحکام مینا به کار برده شوند، در صورت مصرف مداوم از این خمیر دندان‌ها، خود یک درمان ترمیمی برای سختی مینا خواهند بود و آثار تخریبی مصرف مواد مضر را تا حدود 12 درصد کاهش می‌دهند. هنگام خرید خمیر دندان به دنبال خمیر دندان‌های حاوی مواد باز سازنده مینای دندان و یا مارک‌های ADA’s Seal باشید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که این خمیر دندان حاوی مقدار مناسب فلوراید است.

آدامس بدون شکر بجوید

جویدن آدامس مزیت‌های زیادی دارد. به طور کلی جویدن باعث افزایش بزاق در دهان شما خواهد شد. اگر بعد از خوردن غذا آدامس بجوید، این بزاق اضافی که ترشح شده، کلسیم و فسفات مناسبی دارد که موجب تقویت مینای دندان خواهد شد. علاوه بر این، این بزاق می‌تواند اسیدهای تولید شده برای تجزیه مواد غذایی توسط باکتری‌های دهان را خنثی کرده و کامل از بین ببرد. شما باید از شر این اسید خلاص شوید، زیرا می‌تواند مینای دندان را آسیب زده و فرسوده کند. علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد که جویدن آدامس‌های بدون شکر به مدت 20 دقیقه پس از صرف غذا از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. بهتر است به دنبال تهیه آدامسی باشید که حاوی مواد موثر و ترمیم کننده دندان‌ها بوده و باعث جلوگیری از پوسیدگی و التهاب لثه‌ها و ایجاد پلاک روی دندان‌ها شود. تنها آدامسی که دارای مارک ADA Seal است، انواع بدون قند هستند زیرا توسط شیرین کننده‌هایی مانند آسپارتام، سوربیتول یا مانیتول شیرین می‌شوند.

از مصرف بی‌رویه شکر و نشاسته جلوگیری کنید 

غذاهای چسبنده‌ای که برای مدت طولانی به دندان‌های شما می‌چسبند، مانند بستنی، عسل، شکر، میوه‌های خشک، کیک، کلوچه‌ها، آب نبات‌های نعناعی، غلات خشک، چیپس و غیره از غذاهایی هستند که بیشتر از سایر غذاها به راحتی با بزاق شسته می‌شوند و موجب پوسیدگی دهان و دندان خواهند شد. هر ماده خوراکی که سرشار از شکر و نشاسته باشد، برای سلامتی مینای دندان شما مضر است. زیرا باکتری‌ها از این ترکیبات تغذیه می‌کنند و در نتیجه باکتری‌های زیادی روی دندان‌های شما تشکیل شده به مینای دندان شما حمله می‌کنند. زمانی که این اتفاق می‌افتد اسیدی تولید می‌شود که موجب تغییر رنگ و افزایش حساسیت و کاهش استحکام مینای دندان شما خواهد شد. متاسفانه بیشتر مردم به دنبال مصرف غذاهای اسیدی و یا غذاهایی که مانند آب‌نبات‌های ترش مواد اسیدی و شکر را با هم ترکیب می‌کنند، هستند. این غذاها مقادیر زیادی اسید سیتریک دارند که موجب آسیب رساندن به مینای دندان شما می‌شود. آب نبات‌های چسبناک و سفت که برای مدت طولانی‌تر در دهان شما باقی می‌مانند، مینای دندان را در معرض اسید و شکر بیشتر برای مدت طولانی‌تری قرار می‌دهند. علاوه بر این اگر آب‌نبات‌ها را بجوید، ممکن است موجب شکستن و یا ترک خوردن دندان‌های شما شود.

عادات غذایی خود را اصلاح کنید 

اصلاح عادات غذایی برای تقویت مینای دندان

اگر در رژیم غذایی خود از غذاهای مقوی استفاده کنید، بدن شما می‌تواند مینای دندان ضعیف شده را تقویت بخشد، لبنیات مانند شیر، ماست، کفیر و پنیر، کلسیم و فسفر لازم برای تقویت و بازسازی مینای دندان را تهیه می‌کند. اما حتما توجه داشته باشید که پس از مصرف آن مسواک بزنید؛ علاوه بر این مصرف ترشح بزاق دهان را افزایش می‌دهد. این امر موجب پیشگیری از رشد باکتری‌ها روی دندان و دهان می‌شود و به تعادل میزان اسیدیته دهان کمک می‌کند. کرفس یک ماده غذایی سازنده است. فیبر بالای آن با تمیز کردن سطح دندان از مینای دندان مراقبت می‌کند. در حقیقت فرایند جویدن علاوه بر اینکه موجب ترشح بزاق می‌شود، لثه‌های شما را نیز ماساژ می‌دهد. ماده مفید دیگر برای سلامت دهان و دندان توت فرنگی است. این ماده طبیعی به طور طبیعی سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان است که موجب تقویت و سلامت کلی دهان و دندان می‌شود. علاوه بر این اسید مالیک موجود در این ماده غذایی به سفید کردن دندان‌های شما و از بین بردن رسوبات آسیب زننده به مینای دندان کمک می‌کند. شاید تعجب کنید که پروتئین حیوانی مانند مرغ، گوشت، گاو و غیره نیز برای مینای دندان مفید است، زیرا این مواد حاوی فسفر، کلسیم و منیزیم هستند.

درست مسواک بزنید 

توصیه می‌شود برای محکم نگه داشتن مینای دندان حداقل 2 بار در روز مسواک بزنید. لطفا توجه داشته باشید لازم است بعد از هر بار مصرف غذاهای مضر برای مینای دندان که در بالا به آن اشاره شد، باید مسواک بزنید. توجه داشته باشید از مسواک‌های نرم استفاده کنید. هر سه یا چهار ماه یکبار و یا زمانی که موی مسواک از بین برود، فورا مسواک خود را تعویض کنید و از همه این‌ها مهم‌تر، به روش صحیح مسواک بزنید.روش صحیح مسواک زدن به این صورت است که روی سطوح خارجی و داخلی سطح جونده دندان از آن استفاده می‌کنند، به خوبی مسواک زده و مسواک خود را در زاویه 45 درجه نسبت به دست نگه دارید و برای تمیز کردن دندان‌ها از حرکات رفت و برگشت کوتاه روی عرض دندان استفاده کنید.

توجه داشته باشید خیلی نرم روی دندان‌های خود مسواک بزنید. علاوه بر این مسواک زدن خیلی سریع و یا محکم موجب از بین رفتن مینای دندان شما خواهد شد. همچنین بلافاصله پس از خوردن شیرینی یا غذاهای اسیدی مانند مرکبات مسواک نزنید، زیرا این غذاها مینای دندان شما را نرم می‌کند و در نتیجه با مسواک زدن به راحتی آسیب می‌بیند. برای مسواک زدن بهتر است پس از مصرف این غذا حدود یک ساعت صبر کنید.

مشکلات گوارشی خود را درمان کنید 

فرایند و عملکرد اندام‌های شما بیش از آنچه فکر می‌کنید به یکدیگر ارتباط دارند. اگر سوزش معده دارید، اسید معده زیاد شما می‌تواند به دهان برگشته و به دندان‌های شما آسیب جدی برساند. بنابراین بهتر است برای معالجه و یافتن راه حل مناسب برای درمان این امر با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.

عادت ساییدن دندان‌ها روی هم یا دندان قروچه را ترک کنید

دندان قروچه یا ساییدن دندان‌ها روی هم، نوعی بیماری است که فرد در طول روز یا شب هنگام به صورت ناخودآگاه دندان‌های خود را روی هم فشار می‌دهد و این کار موجب آسیب دیدن دندان می‌شود. با گذشت زمان این کار می‌تواند مینای دندان را از بین برده و علاوه بر این آسیبی به لایه‌های عمیق‌تر دندان برساند. گاهی اوقات ممکن است در اثر این عادت، دندان‌ها شکسته یا خرد شوند. بهتر است با یک دندانپزشک صحبت کنید زیرا محافظ‌های سفارشی وجود دارند که می‌توانند دندان‌های شما را در مقابل این عمل نادرست حفظ کنند.

هیدراته بمانید 

نوشیدن آب زیاد برای تقویت مینای دندان

نوشیدن آب به دفع باقیمانده‌های مواد غذایی و باکتری‌های موجود در دندان و لثه کمک می‌کند. همچنین، به رقیق شدن اسید مضر ناشی از باکتری در دهان کمک می‌کند.

از این رو، خشکی دهان باعث خراب شدن دندان‌هایتان می‌شود. نوشیدن آب به تولید بزاق کمک می‌کند که دندان‌ها را با شستن با مواد معدنی مفید محکم نگه می‌دارد.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

برای تقویت مینای دندان به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه به تقویت دندان و لثه کمک می‌کند. دندانپزشک می‌تواند نواحی‌ای را که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند شناسایی کند و همچنین بیماری‌ها را زود تشخیص دهد. علاوه بر این، دندانپزشک می‌تواند موادی مانند تارتار را از دندان خارج کند که مسواک زدن به تنهایی قادر به از بین بردن آن نیست.

 

منبع : دانیال روژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه