اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. تاثیر غذا بر سلامت دهان و دندان
تاثیر غذا بر سلامت دهان و دندان

تاثیر غذا بر سلامت دهان و دندان

فهرست مطالب

 کربوهیدرات‌ها، غذاهای شیرین ممکن است بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارند.

غذاهایی که به طور منظم می‌خوریم بر ترکیب باکتری‌ها چه خوب و چه بد در دهان ما تأثیر می‌گذارد و محققان دریافته‌اند که این مجموعه از باکتری‌ها که به عنوان میکروبیوم دهان شناخته می‌شوند، احتمالاً نقش بزرگی در سلامت کلی ما ایفا می‌کنند، علاوه بر ارتباط آن‌ها با پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال تأثیر می‌گذارند.

دانشمندان نشان داده‌اند که استفاده از  انواع خاصی از غذاها بر میکروبیوم دهان زنان یائسه تأثیر می‌گذارد. آنها دریافتند که مصرف بیشتر غذاهای قندی و دارای بار گلیسمی بالا مانند دونات ها و سایر محصولات پخته شده، نوشابه‌های معمولی، نان‌ها و ماست‌های بدون چربی ممکن است بر سلامت دهان و دندان و شاید بر نتایج سلامت سیستمیک در زنان مسن تأثیر بگذارد.

تأثیر این غذاها بر میکروبیوم دهان تأیید شد.

در مطالعه‌ای در Scientific Reports، مجله‌ای با دسترسی آزاد از ناشران Nature، تیم UB بررسی کرد که آیا کربوهیدرات‌ها و ساکارز یا قند با تنوع و ترکیب باکتری‌های دهان در یک نمونه از 1204 زن یائسه که استفاده می‌کردند، مرتبط است یا خیر.

تاثیر غذا بر سلامت دهان و دندان

تاثیر غذا بر سلامت دهان و دندان  اولین مطالعه‌ای است که دریافت کربوهیدرات و میکروبیوم زیر لثه را در نمونه‌ای که منحصراً از زنان یائسه تشکیل شده است، بررسی می‌کند. این مطالعه از این نظر منحصر به فرد بود که نمونه‌ها از پلاک زیر لثه‌ای که در زیر لثه ایجاد می‌شود، گرفته شد تا باکتری‌های بزاقی.

امی میلن، نویسنده اول مطالعه، استادیار اپیدمیولوژی و بهداشت محیط در دانشکده بهداشت عمومی و حرفه‌های بهداشت UB گفت: این مهم است زیرا باکتری‌های دهانی که در بیماری پریودنتال دخیل هستند عمدتاً در پلاک زیر لثه قرار دارند.

او افزود: نگاهی به اندازه‌گیری باکتری‌های بزاق ممکن است به ما نشان ندهد که باکتری‌های دهان چگونه با بیماری پریودنتال ارتباط دارند، زیرا ما در محیط مناسب درون دهان نگاه نمی‌کنیم.

تیم تحقیقاتی ارتباط مثبتی بین کربوهیدرات کل، بار گلیسمی و ساکارز و استرپتوکوک موتانس ، عامل پوسیدگی دندان و برخی از انواع بیماری‌های قلبی عروقی گزارش کردند، یافته‌ای که مشاهدات قبلی را تأیید می‌کند.

اما آنها همچنین ارتباط بین کربوهیدرات‌ها و میکروبیوم دهان را مشاهده کردند که به خوبی ثابت نشده است.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید