بیماری‌های غیرواگیر علت ۷۰ درصد مرگ‌ومیرهاست

بیماری

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری اول دنت، مسعود حبیبی در نشست خبری اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و … عامل 70 درصد از مرگ و میرهاست، اظهار کرد: سبک زندگی افراد از قبیل فعالیت‌های فیزیکی، تغدیه سالم، نداشتن استرس و روابط اجتماعی تاثیر مستقیمی درعدم ابتلا به این بیماری‌ها دارد.

وی افزود: برای مثال بیماری‌های قلبی که عامل 19 در صد از مرگ و میرهاست، با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، کاهش استرس و فعالیت ورزشی قابل پیشگیری است.

حبیبی با بیان اینکه زخم‌های مزمن نیز از عوارض بیماری‌های غیرواگیر هستند، گفت: مرگ و میر زخم‌های مزمن نیز به تنهایی معادل سرطان‌های پستان، لنفوم و پروستات است و بار مالی بیشتری از این سرطان‌ها دارد. بر این اساس گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یکی از فعالیت های خود را تمرکز بر آگاهی بخشی بیشتر به جامعه و کادر درمان قرار داده است؛ در همین راستا اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم در روزهای دهم و یازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.

در ادامه شاهین آخوندزاده؛ دبیر علمی اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی، با تاکید بر آنکه جامعه پزشکی علاوه بر جنبه های بیولوژیک و روانشناختی باید جنبه های معنوی و فرهنگی را نیز مد نظر قرار دهد، گفت: اگر یک پزشک در طبابت خود جنبه‌های فرهنگی را مدنظر قرار ندهد، موفق نخواهد بود. برای نمونه در تهران روانپزشکی وجود داشت که برای بیماران خود بر حسب وضعیت اقتصادی و اجتماعی بیماران نسخه تجویز می‌کرد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در سبک زندگی غربی به تدریج موارد علمی از قبیل میزان لازم استراحت، تغذیه و تفریح وارد زندگی فرد شده است در حالی که ما در کشورهای در حال توسعه نه بر اساس سبک زندگی غربی زندگی می‌کنیم و نه سبک زندگی خود را حفظ کرده‌ایم.

رئیس بیمارستان روزبه با بیان اینکه ناگزیریم برای خود مدلی طراحی کنیم، گفت: کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی می‌تواند جرقه‌ای ایجاد کند تا ما در پزشکی خود موارد اجتماعی، فرهنگی و معنوی را بیشتر مد نظر قرار دهیم تا خروجی فعالیت‌های درمانی که در ایران انجام می‌دهیم به سمت بهتری هدایت شود.

در ادامه مریم صداقت؛ دبیر اجرایی کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی با اشاره به اینکه این کنگره برای نخسین بار در ایران طراحی و اجرا می‌شود؛ گفت: گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بر اساس ضرورتی که در نظام سلامت برای کم کردن بار بیماری‌ها قائل است برای خود ماموریت تعریف کرده است.

او افزود: سبک زندگی سالم دارای 6 محور «تغذیه سالم»، «فعالیت جسمانی»، «خواب مناسب»، «عدم استفاده از دخانیات و الکل»، «مدیریت استرس» و «روابط اجتماعی سالم» است؛ ما تلاش کردیم در برگزاری کنگره از تنوع مجامع علمی، دانشگاهی، انجمن‌های علمی و NGOهای سلامت بهره‌مند شویم و بستری برای هم اندیشی دلسوزان فراهم کنیم.

صداقت ادامه داد: دبیرخانه کنگره بیش از 150 مقاله دریافت کرده است که حدود نیمی از آنها مناسب تشخیص داده شدند و از بین آنها تعدادی به عنوان سخنرانی و تعدادی نیز به عنوان پوستر ارائه خواهند شد.

محسن فاتح؛ معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یکی از ماموریت‌های جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را فرهنگ سازی در زمینه هایی مثل بهداشت و سبک زندگی عنوان و بیان کرد: با برگزاری کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی به دنبال فرهنگ سازی در مسائلی هستیم که می‌تواند از طریق تغییر در سبک زندگی به ارتقای سطح سلامت افراد جامعه منجر شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برای اصلاح سبک زندگی باید رفتارهای افراد تغییر کند، افزود: این اتفاق جز با آموزش میسر نخواهد شد البته آموزش نیز به تنهایی کافی نیست؛ تغییر رفتار زمانی اتفاق می‌افتد که دانش ما تبدیل به یک باور تبدیل شود. به این ترتیب برگزاری همایش هایی مثل کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی همچنان یک ضرورت به شمار می‌رود و امید داریم در سال‌های آینده نیز با دعوت از اساتید و صاحب نظران فرصتی ایجاد کنیم که فرهنگ سازی لازم برای تغییر در سبک زندگی فراهم شود.

در ادامه حسین یاری؛ عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در گذشته اغلب مرگ و میرها در اثر بیماری‌هایی مثل وبا، سیفلیس و بیماری‌های عفونی مشابه بود؛ گفت: در عصر حاضر عامل اصلی بیماری‌ها و ناخوشی افراد بیماری های غیرواگیر است. امروزه افراد بیشتر به خاطر سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری های تنفسی زمین گیر می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.

یاری ادامه داد: به نظر می‌رسد مهمترین کار برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر تغییر سبک زندگی است.

عضو گروه پژوهشی پزشکی مبتنی بر سبک زندگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: به نظر می‌رسد سبک زندگی سالم در پزشکی مدرن مغفول واقع شده است. منظور مطالعات انجمن‌های علمی معتبر جهان از سبک زندگی سالم داشتن «تغذیه مناسب»، «فعالیت جسمانی»، «بهبود خواب»، «عدم سوء مصرف مواد (و الکل و دخانیات)»، «اصلاح روابط بین فردی مناسب» و «دوری از استرس و تنش» است.

این متخصص طب توانبخشی ادامه داد: ما در پزشکی سنتی خود بحثی تحت عنوان سته ضروریه داشتیم که شامل حالات روحی، هوا، تغذیه، خواب و بیداری، حبس و دفع و سکون و حرکت است. این نشان می‌دهد پزشکی ما تفاوت زیادی با نتایج پزشکی مدرن ندارد و لازم است که بین یافته‌های پزشکی مدرن و سنت طبابت خود پیوندی برقرار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه