بهترین (و بدترین) نوشیدنی های غیر الکلی برای سلامت دندان شما

نوشیدنی

بهترین (و بدترین) نوشیدنی های غیر الکلی برای سلامت دندان شما

بسیاری از ما تصمیماتی گرفته ایم که رژیم غذایی خود را با انتخاب های غذایی سالم تر تنظیم کنیم. بهتر است درمورد عادات مصرف نوشیدنی های خود تجدید نظر کنید و نوشیدنی های سالم را جایگزین نوشیدنی های مضر کنید. این مقاله روی نوشیدنی های غیر الکلی تمرکز دارد و نوشیدنی های الکلی را رتبه بندی می کند.

نوشیدنی‌های غیر الکلی از بدترین تا بهترین رتبه‌بندی شدند

واقعیت این است که ما در طول روز مقدار زیادی نوشیدنی می نوشیم، که چیز خوبی است زیرا هیدراته ماندن کلید سلامتی است. اما اگر غذاهای نامناسب را زیاد بنوشیم، می‌توانند تأثیر منفی بر سلامت دندان‌ها و همچنین سلامت کلی ما داشته باشند.

نوشابه، نوشابه های انرژی زا

همه این گزینه ها مملو از شکر هستند و اغلب اسیدی هستند. این ترکیب بدی برای سلامت دندان های شماست. اسید مینای محافظ را فرسایش می دهد، در حالی که شکر باعث رشد باکتری ها و پوسیدگی دندان می شود. به این واقعیت اضافه کنید که این گزینه ها اغلب دارای مواد مغذی مفید صفر هستند و این باعث می شود که همه آنها گزینه بدی برای دندان ها و سلامت شما باشند.

آب میوه

در حالی که آب میوه اغلب به عنوان سالم معرفی می شود، واقعیت این است که در واقع گزینه خوبی نیست. آب میوه اغلب اسیدی است و اسید می تواند مینای دندان را فرسایش دهد. همچنین می تواند حاوی چندین تن شکر باشد. با این حال، آب میوه 100٪ بدون شکر افزوده، فواید سلامتی را از ویتامین ها و مواد معدنی ارائه می دهد و آن را به نوشابه های گازدار، نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های انرژی زا ترجیح می دهد.

علاوه بر این، در حالی که میوه های تازه اسیدی نیز هستند، دارای فیبر و همچنین مواد جامد هستند، به این معنی که در شکاف بین دندان ها عمیق نمی شوند و به اندازه کافی به اطراف نمی چسبند. خوردن یک تکه میوه تازه با یک لیوان آب برای شستن اسید بهترین گزینه است. از طرف دیگر، کمی میوه در آب یا سلتزر فقط مقدار کمی اسیدیته و طعم دلپذیری را اضافه می‌کند و آن را جایگزین بهتری می‌کند. به دلیل اسیدیته کمتر، توت ها را به جای مرکبات انتخاب کنید.

قهوه

وقتی صحبت از سلامت دندان به میان می آید، قهوه جایی در حد وسط است. قهوه دارای مزایای آنتی اکسیدانی است، به این معنی که با رادیکال های آزاد که می توانند به بافت آسیب برسانند، مبارزه می کند. همچنین برخی از مزایای سلامتی بالقوه برای مصرف متوسط ​​کافئین وجود دارد. متأسفانه قهوه می تواند دندان ها را لکه دار کند. یکی دیگر از تاثیرات منفی مرتبط با فنجان جو صبحگاهی شما اسیدی بودن قهوه است، به این معنی که مینای دندان را از بین می برد.

اگر باید قهوه خود را بنوشید، آن را یک یا دو فنجان در روز نگه دارید و با آب فراوان دنبال کنید تا اثرات منفی آن به حداقل برسد. شکر اضافه نکنید، اگرچه خامه یا شیر می توانند برای سلامت دندان شما مفید باشند زیرا حاوی کلسیم هستند.

معایب نوشیدنی های انرژی زا برای دندان

سلتزر

سلتزرهای طعم دار در حال تبدیل شدن به مد روز هستند. و این همیشه چیز بدی نیست! بسیاری از گزینه ها بدون قند (و کالری) هستند، که به معنای دریافت بسیاری از مزایای آب است. کربناته حباب دار آنها را از سودمندی کمتر نمی کند، اگرچه می تواند کمی اسیدیته را افزایش دهد. همچنین مراقب باشید و مواد تشکیل دهنده را بخوانید. از مصرف سلتزر با اسید سیتریک خودداری کنید. سلتزرها به اندازه آب برای شما مفید نیستند، اما به طور کلی انتخاب بهتری نسبت به آب میوه و نوشابه هستند.

چای

چای یک گزینه عالی برای سلامت دندان شما است. مانند قهوه، بسیاری از انواع آن حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که برای دندان ها و سلامتی مفید هستند. تا زمانی که شکر یا لیمو اضافه نکنید، چای اسیدیته پایینی دارد و قند ندارد. تنها عیب احتمالی این است که چای سیاه می تواند دندان های شما را لکه دار کند. اگر نگران کننده است، به جای آن از چای سبز یا سفید استفاده کنید.

شیر

شیر برای دندان های شما عالی است. در حالی که حاوی مقدار کمی قند به شکل لاکتوز است، فواید متعددی دارد. اینها شامل کلسیم است که می تواند مینای دندان و استخوان ها از جمله فک شما را تقویت کند.

آب

همانطور که احتمالا قبلاً حدس زده اید، آب بهترین نوشیدنی ممکن برای دندان های شماست. آب دهان را تمیز می کند و به افزایش تولید بزاق کمک می کند. همچنین شما را هیدراته نگه می دارد که برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله حفظ سلامت لثه ها حیاتی است.

برای سلامت دندان ها چه بنوشیم؟

شما می توانید هر چند وقت یک بار از نوشیدنی مورد علاقه خود لذت ببرید، حتی اگر بهترین انتخاب برای شما نباشد. اعتدال بسیار کلیدی است، همانطور که نوشیدن آب فراوان برای شستن اسیدها یا قندها در هنگام مصرف آنها ضروری است.

مطمئن شوید که دو بار در روز مسواک بزنید و دو بار در سال قرار ملاقات های منظم دندانپزشکی خود را برنامه ریزی کنید تا دندان های خود را در تمام طول سال سالم نگه دارید.

 

 

منبع : دندانپزشکی رایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه