بلیچینگ دندان چیست ؟

بلیچینگ

 

دندانهای زرد و بد رنگ می تواند تاثیر منفی زیادی بر روی زیبایی چهره و اعتماد به نفس داشته باشد. امروزه روش های زیادی برای سفید کردن دندان معرفی می شود اما به طور کلی بلیچینگ دندان را می توان به عنوان یکی از بهترین روش ها یاد کرد. اگر می خواهید درباره صفر تا صد بلیچینگ دندان بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

بلیچینگ دندان چیست ؟

بلیچینگ دندان ( bleaching teeth ) یکی از درمان های محبوب در شاخه زیبایی دندانپزشکی است که به صورت تخصصی به سفید کردن دندان و رفع زردی مینای دندان می پردازد. در بلیچینگ دندان معمولا از ماده سفید کننده به نام پراکسید هیدوژن یا Hydrogen peroxide (H2O2) با غلظت کنترل شده استفاده می شود.

ماده پراکسید هیدروژن همانطور که از نامش پیداست باعث اکسید شدن رنگدانه های چسبیده بر روی دندان می شود و همچنین در طول زمان با نفوذ به مینای دندان باعث سفید شدن آن می شود. طبق یک نظرسنجی در آمریکا حدود 80 درصد از بزرگسالان آمریکا به دنبال سفید کردن دندان های خود هستند و در سال 2016 در حدود 1.4 میلیارد دلار برای محصولات سفید کننده دندان هزینه کرده اند.

مزایای بلیچینگ دندان چیست ؟

بلیچینگ دندان درمانی با مزایای بالا و مخصوص به خود است. از اولین مزایای بلیچینگ دندان می توان به عارضه و هزینه کمتر به نسبت رقبای خود اشاره کرد. اگر دندان های شما دارای سایز و فرم مناسبی است و میخواهید فقط زردی آن را برطرف کنید، بلیچینگ دندان می تواند شما را از درمان هایی مانند کامپوزیت و لمینت بی نیاز کند.

معایب بلیچینگ دندان چیست ؟

این درمان نیز مانند هر درمانی دارای معایبی باشد و از اولین معایب بلیچینگ دندان می توان به دائمی نبودن و عدم نتیجه یکسان در همه افراد اشاره کرد. از دیگر معایب آن این است که بلیچینگ دندان فقط بر روی دندان های طبیعی تاثیر می گذارد و تاثیری بر روی دندان های مصنوعی و روکش شده ندارد. همچنین در برخی موارد بعد از بلیچینگ دندان امکان بروز حساسیت وجود دارد. البته این حساسیت قابل رفع است.

هزینه بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان دارای انواع مختلفی است و همچنین هزینه آن به طور مستقیم به تعداد فک و کیفیت مواد مورد استفاده بستگی دارد.

عوارض بلیچینگ دندان چیست ؟

بلیچینگ دندان معمولا درمانی با بدون عوارض و یا با عوارض کم است. از عوارض بلیچینگ دندان می توان به ایجاد حساسیت دندان و لثه، عدم نتیجه مطلوب و آسیب به مینای دندان اشاره کرد. به طور حساسیت ها معمولا موقتی می باشد و با مراقبت و مشورت با پزشک رفع می شود. همچنین پیشنهاد می شود که حتما به پیش یک دندانپزشک زیبایی با تجربه مراجعه کنید تا عوارض همچون آسیب به مینای دندان برای شما ایجاد نشود.

کاربرد بلیچینگ دندان چیست ؟

کاربرد اصلی بلیچینگ دندان در سفید کردن دندان های طبیعی است.

انواع بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان دارای انواع مختلفی است که هر کدام دارای مزایا، معایب، هزینه و تاثیر مختلفی است. انواع بلیچینگ دندان شامل :

  1. بلیچینگ دندان در مطب یا آفیس ( bleaching office  )
  2. بلیچینگ دندان در خانه یا هوم ( bleaching home )
انواع بلیچینگ دندان

همانطور که در نام انواع بلیچینگ دندان مشخص است اولین تفاوت آن ها در محل درمان است که امکان انجام آن در مطب و خانه وجود دارد. به طور کلی غلظت مواد بلیچینگ در مطب بیشتر است و نتیجه اولیه بهتری دارند اما بلیچینگ در خانه نتایج معمولا با دوام بیشتری هستند.

بلیچینگ دندان چگونه انجام میشود؟

در اولین قدم در بررسی مراحل بلیچینگ دندان باید نوع آن را مشخص کرد که در ادامه به بررسی کامل مراحل و نحوه بلیچینگ دندان می پردازیم.

مراحل بلیچینگ دندان در مطب

در بلیچینگ دندان در مطب معمولا از مواد با غلظت بالا استفاده می شود و برای رسیدن به نتیجه مطلوب می توان این درمان را تا چند جلسه انجام داد. در قدم اول در بلیچینگ در مطب محافظی بر روی لثه های شما قرار داده می شود تا مواد آن باعث ایجاد حساسیت در لثه های شما نشود.

سپس مواد بلیچینگ دندان به مدت مشخصی وابسته به تشخیص پزشک  حدودا 30 الی 60 دقیقه بر روی دندان های شما قرار می گیرد و به کمک یک اشعه مخصوص این سفید کردن دندان های شما بهتر انجام می شود.

مراحل بلیچینگ دندان در خانه

مراحل بلیچینگ دندان در خانه ممکن است کمی طولانی تر باشد اما نتایج آن ماندگار تر است. در اولین قدم یک قالب از دندان های شما گرفته می شود و یک تری سفارشی برای شما ساخته می شود. در جلسه بعد تری و مواد بلیچینگ به شما تحویل داده می شود. همچنین در همان جلسه روند استفاده و میزان استفاده از آن به شما توضیح داده می شود.

در بلیچینگ دندان در خانه مواد بلیچینگ را در داخل جای هر دندان در تری می ریزید و بر روی تری را بر روی دندان های قرار می دهید و معمولا 15 دقیقه بر روی دندان ها باقی می ماند. همچنین مقدار ماده بلیچینگ را به مقداری بریزید که به لثه های خود برخورد نکند. بعد از برداشتن تری باید آن ها را تمیز کنید.

ژل بلیچینگ دندان چیست ؟

ژل های بلیچینگ دندان معمولا حاوی پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید است به همراه چند ماده افزوده شده دیگر برای بهبود عملکرد و طعم آن است. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ada) بیان می کند که پراکسید هیدروژن به از بین بردن لکه های سطحی و تغییر رنگ عمیق دندانها کمک می کند.

در ژل های بلیچینگ دندان  دو ترکیب رایج ژل سفید کننده نیترات پتاسیم و فسفات کلسیم آمورف هستند که هر دو حساسیت را کاهش می دهند. با این حال، به گفته ADA، حساسیت پس از سفید کردن معمولا موقتی است.

ماندگاری بلیچینگ دندان

در پاسخ به سوال بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد ؟ باید بگوییم که ماندگاری بلیچینگ دندان بین چند ماه الی 3 سال می باشد. این ماندگاری وابسته به کیفیت بلیچینگ، میزان مراقبت دهان و دندان، نوع تغذیه فرد بستگی دارد.

علت زرد شدن دندان چیست ؟

معمولا زرد شدن دندان به مرور افزایش سن رخ می دهد و علل اعم مختلفی اعم از قهوه، چای ، تنباکو، آنتی بیوتیک تتراسایکلین یا سطوح بالای فلوراید در حین رشد دندان ها، خوردگی ناشی از پرکردگی های نقره ایجاد می شود.

مراقبت های بلیچینگ دندان

دشمن اصلی بلیچینگ دندان، زرد شدن دندان است. مهم ترین عوامل موثر بر زرد شدن دندان عادت های روزانه و مواد غذایی رنگدانه دار است. مراقبت های بلیچینگ دندان شامل عدم استفاده از مواد غذایی رنگدانه دار و اسیدی مانند چای، قهوه و عدم استفاده از تنباکو و سیگار می باشد.

برخی دیگر از مراقبت های بلیچینگ دندان :

  • دندان های خود در روز های اولیه روزی دوبار با آب گرم شست و شو دهید.
  • در روز های اولیه بعد بلیچینگ دندان از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید.
  • رعایت مراقبت های دهان و دندان

پرسش و پاسخ متداول بلیچینگ دندان

آیا بلیچینگ دندان دائمی است؟

بلیچینگ دندان یک درمان دائمی نیست و تاثیرات آن ممکن است وابسته به شرایط فرد در طی چند ماه الی 3 سال از بین برود.

آیا بلیچینگ دندان درد دارد ؟

به طور کلی ممکن است بعد از چند ساعت از انجام درمان فرد احساس درد داشته باشید و علت آن معمولا بروز حساسیت می باشد که باید پزشک خود را مطلع کنید. این درد معمولا موقتی است و نیازی به نگرانی ندارد.

آیا بلیچینگ دندان بر روی روکش یا دندان مصنوعی اثر می گذارد؟

خیر .  بلیچینگ دندان فقط باعث سفید شدن دندان های طبیعی می شود و بر روی دندان های ترمیم شده، روکش شده و مصنوعی تاثیری نخواهد داشت.

 

منبع : روشا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه