با انجام یک ساعته این روش جدید دیگر دیابتی ها به تزریق انسولین نیاز ندارند

دیابت

روش آندوسکوپی یک ساعته می تواند نیاز به انسولین را برای دیابت نوع ۲ برطرف کند.

به گزارش اول دنت، بر اساس یک مطالعه اولیه که برای اولین بار در انسان آزمایش شد و نیز در هفته بیماری های گوارشی(DDW)  2023 ارائه شد، روشی ابداع شده است که از پالس‌های الکتریکی کنترل‌شده برای ایجاد تغییرات در پوشش قسمت اول روده کوچک استفاده می‌کند، می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ اجازه دهد تا مصرف انسولین را متوقف کنند و همچنان کنترل قند خون را ادامه دهند.

سلین بوش، محقق اصلی این مطالعه و کاندیدای دکترای گوارش در مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام گفت: پتانسیل کنترل دیابت با یک درمان آندوسکوپی چشمگیر است. یکی از بزرگترین مزیت های این درمان این است که یک روش آندوسکوپی سرپایی کنترل قند خون را فراهم می کند، یک بهبود بالقوه نسبت به درمان دارویی، که بستگی به مصرف روزانه داروهای خود توسط بیماران دارد.

بیش از ۳۷ میلیون آمریکایی دیابت دارند و بیش از ۹۰ درصد آنها از دیابت نوع ۲ رنج می برند. دیابت نوع ۲ اغلب در افراد بالای ۴۵ سال ایجاد می شود، اما تعداد بیشتری از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان نیز به آن مبتلا می شوند. داروهای کاهش دهنده گلوکز ممکن است گران باشد و تزریق انسولین دارای عوارض جانبی متعددی از جمله خطر کاهش قند خون و افزایش وزن است.

در این مطالعه در مراحل اولیه، ۱۴ بیمار تحت یک روش آندوسکوپی قرار گرفتند که در آن پالس های الکتریکی متناوب به دوازدهه، بخشی از پوشش روده کوچک درست زیر معده، فرستاده شد. پس از این روش یک ساعته، بیماران در همان روز مرخص شدند و سپس به مدت دو هفته تحت رژیم غذایی مایع با کالری کنترل شده قرار گرفتند. سپس بیماران شروع به مصرف سماگلوتاید، داروی دیابت، کردند که تا ۱ میلی گرم در هفته تجویز می شد.

بوش گفت که سماگلوتاید به تنهایی گاهی اوقات به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ اجازه می دهد تا مصرف انسولین را ترک کنند، اما فقط در ۲۰ درصد موارد این اتفاق رخ می دهد. در این مطالعه، ۱۲ نفر از ۱۴ بیمار، یا ۸۶ درصد، کنترل گلیسمی خوبی را بدون انسولین به مدت یک سال حفظ کردند، که نشان می‌دهد بهبود مربوط به این روش است و نه فقط به سماگلوتید. نویسندگان در حال شروع کار بر روی یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده دوسوکور برای آزمایش این نتایج هستند.

ژاک برگمن، محقق اصلی این مطالعه و استاد آندوسکوپی دستگاه گوارش در مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام گفت: در حالی که درمان دارویی کنترل کننده بیماری است، فقط تا زمانی که بیمار به مصرف دارو ادامه دهد، قند خون بالا را کاهش می دهد. اما این روش تغییردهنده بیماری است، زیرا مقاومت بدن در برابر انسولین خود را که عامل اصلی دیابت نوع ۲ است، معکوس می‌کند.

محققان قبلی پس از مشاهده اینکه بیمارانی که تحت عمل بای پس معده قرار گرفته‌اند، کنترل انسولین را بلافاصله پس از جراحی، حتی قبل از کاهش وزن، به دست آوردند، تأثیر فرسایش را با استفاده از گرما برای اصلاح پوشش داخلی روده کوچک بررسی کردند، که این نشان می دهد که کنار زدن نقش این قسمت از روده کوچک در کنترل قند خون در دیابت نوع ۲ نقش دارد.

بوش گفت: محققان فرض کردند که قرار گرفتن در معرض مصرف مزمن یک رژیم غذایی پر قند و کالری منجر به تغییر ناشناخته در این بخش از روده کوچک می شود و بدن را در برابر انسولین خود مقاوم می کند. محققان بر این باورند که جوانسازی بافت در این قسمت از روده توانایی بدن برای پاسخ به انسولین خود را بهبود می بخشد، به ویژه در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که بدن آنها هنوز مقداری انسولین تولید می کند.

 

 

منبع : بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه