ایمپلنت دندان چیست؟ | راهنمای جامع کاشت دندان ایمپلنت

ایمپلنت

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

  • چکیده مطلب
  • ایمپلنت دندان چیست؟
  • ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟
  • چه افرادی کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟
  • هزینه ایمپلنت دندان
  • مدت زمان درمان ایمپلنت
  • مزایای ایمپلنت دندان
  • سن مناسب برای ایمپلنت
  • کاربرد ایمپلنت دندان
  • مراحل ایمپلنت دندان
  • کاشت ایمپلنت دندان با لیزر
  • انواع ایمپلنت دندان
  • عوارض ایمپلنت دندان
  • مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت دندان
  • سوالات متداول

چکیده مطلب

برخی از افراد به دلایل متعددی مانند ژنتیک، افزایش سن، حادثه یا ضربه، یک و یا چند دندان خود را از دست می‌دهند. جای خالی دندان در دهان علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی چهره، می‌تواند مشکلات دیگری را به دنبال داشته باشد. در گذشته افرادی که دچار این مشکل می‌شدند، از دندان مصنوعی استفاده می‌کردند که مشکلات زیادی برایشان ایجاد می‌کرد، اما امروزه روشی در علم دندانپزشکی استفاده می‌شود که افراد احساس راحتی بیشتری بعد از درمان داشته باشند. در واقع این روزها، ایمپلنت دندان (Dental implant) انقلابی بزرگ در کاشت دندان و جایگزینی دندان‌های از دست رفته، به پا کرده است. ایمپلنت، علاوه بر زیبایی بیشتر نسبت به دندان مصنوعی، راحتی بیشتری نیز دارد، زیرا همانند دندان مصنوعی از دهان خارج نمی‌شود و یک روش درمان دائمی برای دندان از دست رفته می‌باشد. اگر می‌خواهید اطلاعات لازم و کافی در مورد جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان به دست آورید، در این مقاله همراه ما باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

 

یک نوع پروتز کاشتنی که با ظاهر میله مانند در استخوان فک جای می‌گیرد، ایمپلنت دندان می‌باشد که به آن کاشت دندان طبیعی نیز می گویند. جنس آن معمولا از تیتانیوم و یا زیرکونیا بوده که سازگاری کاملی با بدن دارند و هیچ حساسیتی برای محیط دهان ایجاد نمی‌کنند. ایمپلنت با قرار گرفتن در زیر بافت لثه، دقیقا مانند ریشه دندان عمل می‌کند و به همین جهت روکش دندان و یا دندان مصنوعی را در جای خود ثابت و محکم نگه می‌دارد. دندانپزشک، با ایجاد سوراخی در بافت لثه ایمپلنت را درون استخوان فک می‌گذارد که بعد از چند ماه به بافت استخوان جوش خواهد خورد. این پایه فلزی به صورت تک به تک و گروهی برای دندانها قابل استفاده می‌باشد و در واقع می‌تواند دارای شکل و تعدادی باشند که تاج دندان را به ریشه متصل می‌کنند.

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟

به طور معمول تمام افرادی که به هر دلیل دندان خود را از دست داده اند، می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. در واقع ایمپلنت موفقیت 96 درصدی را برای خود ثبت کرده است. تنها در مواردی خاص مانند افراد دیابتی، افراد سیگاری، افرادی که شیمی درمانی انجام می‌دهند و یا کسانی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، بهتر است قبل از انجام ایمپلنت با دندانپزشک خود در این باره صحبت کنند.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟

ایمپلنت دندان به عنوان مناسب‌ترین روش برای جایگزینی دندان شناخته شده است. طبق آمار اعلام شده این درمان در حدود 95% موفقیت آمیز بوده است.
با این حال ممکن است همه افراد کاندید مناسبی برای استفاده از آن نباشند و درمانشان با شکست مواجه شود.

شرایط نامناسب برای ایمپلنت دندان

در ادامه شرایط افرادی که کاندید مناسبی برای ایمپلنت کردن نیستند را بیان کرده‌ایم:

  1. نداشتن تراکم کافی استخوان فک

    ایمپلنت دندان در واقع در استخوان فک کاشته می‌شود، به همین دلیل لازمه نگهداری پایه ایمپلنت این است که استخوان تراکم کافی داشته باشد تا بتواند با ایجاد پیوند قوی با پایه، پشتیبانی لازم از آن را فراهم کند.
    برای تشخیص میزان تراکم استخوان، انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان برای بیمار تجویز می‌شود تا بر اساس نتیجه آن وضعیت تراکم استخوان فک بیمار مورد بررسی قرار بگیرد.
    در صورتی که پس از انجام آزمایش مشخص شود که فک بیمار شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت را دارد، بلافاصله مراحل انجام درمان شروع می‌شوند.
    اما چنانچه فرد تراکم کافی استخوان فک را نداشته باشد، در صورتی که از سلامت عمومی کافی برخوردار باشد، دندانپزشک ابتدا عمل پیوند استخوان را در ناحیه‌ای که قرار است ایمپلنت شود را انجام داده و بیمار باید پس از گذراندن دوره بهبودی برای انجام سایر مراحل این درمان مجدداً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند.

  2. نداشتن سلامت عمومی خوب

    یکی از شرایط مهم ایمپلنت دندان برخورداری از سلامت عمومی کافی است. زیرا این روش نیاز به انجام جراحی کوچک همراه با تزریق داروی بی حسی دارد، به همین دلیل زمانی که فرد از سلامت عمومی کافی برخوردار نباشد، ممکن است در معرض خطرهایی مانند عفونت زخم قرار بگیرد.
    این عارضه به ویژه در بیمارانی که به دیابت کنترل نشده دچار هستند، بیشتر احتمال دارد رخ دهد. همچنین استفاده از داروهای بی حسی برای بیماران با مشکلات قلبی و یا افرادی که تحت درمان‌هایی مانند پرتو درمانی در ناحیه گردن و صورت قرار گرفته‌اند، ممکن است عوارضی را به وجود آورد.
    علاوه بر این احتمال ایجاد خطراتی در حین جراحی برای ایمپلنت برای افرادی که داروهایی از قبیل داروهای استروئیدی یا رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، وجود دارد.
    بنابراین پیش از انجام ایمپلنت دندان، تمام موارد لازم از جمله نوع و دوز داروهایی که مصرف می‌کنید و همچنین بیماری‌هایی که به آنها مبتلا هستید را به اطلاع ایمپلنتولوژیست خود برسانید.

  3. نداشتن سلامت کافی دهان و دندان

    وجود پوسیدگی‌های دندانی و ابتلا به بیماری‌های لثه از جمله عفونت لثه از مواردی هستند که نشان دهنده عدم برخورداری از سلامت کافی دهان و دندان است.
    با وجود این مشکلات ایمپلنت کردن دندان به بیمار پیشنهاد نمی‌شود، زیرا احتمال دارد این مشکلات وخیم شوند و درمان ایمپلنت، شکست بخورد.
    به همین در صورتی که ایمپلنتولوژیست پس از معاینه متوجه وجود این مشکلات شود، به بیمار توصیه می‌کند ابتدا درمان‌های لازم را دریافت کند، سپس مراحل ایمپلنت دندان را انجام خواهد داد.

  4. مصرف سیگار و الکل

    همان‌طور که می‌دانیم ایمپلنت دندان نیاز به انجام جراحی کوچکی دارد و زخم به وجود آمده باید در شرایط مناسبی باشد تا دچار عفونت نشود و سریع‌تر بهبود یابد.
    سیگار و الکل موادی هستند که باعث ایجاد اختلال در گردش خون شده و باعث می‌شوند که اکسیژن و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود زخم موجود به مقدار کافی به آن نرسد و بافت نتواند به درستی و سریع خود را ترمیم کند. به همین دلیل توصیه می‌شود زمانی که برای ایمپلنت دندان اقدام می‌کنید، مصرف سیگار و مشروبات الکلی را متوقف کنید.
    علاوه بر این سیگار در پوسیده شدن دندان و ایجاد بیماری‌های لثه نقش دارد و با ابتلا به این مشکلات احتمال شکست درمان ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت.

  5. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

    رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان عوارض نامطلوبی را برای افراد به وجود می‌آورد. افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت نمی‌دهند، بیشتر از سایرین در معرض پوسیدگی‌های دندانی، عفونت لثه و سایر بیماری‌های مرتبط با آن و در موارد وخیم‌تر در معرض خطر از دست دادن دندان و حتی تحلیل رفتن استخوان فک قرار می‌گیرند.
    ابتلا به این مشکلات سلامت ایمپلنت دندان و سایر درمان‌ها و ترمیم‌های دندانپزشکی فرد را به خطر می‌اندازد.
    به همین دلیل است که کسانی که بهداشت دهان و دندان خوب و کافی ندارند، نمی‌توانند کاندید مناسبی برای استفاده از این درمان باشند و در صورت استفاده از این درمان ممکن است درمانشان موفقیت آمیز نباشد.

  6. ابتلا به دندان قروچه

    دندان قروچه اختلالی است که افراد مبتلا به آن دندان‌های خود را هنگام خواب به طور ناخودآگاه بر روی یکدیگر فشار می‌دهند و این امر باعث وارد شدن فشارهای بیش از حد به دندان‌ها و ساییده شدن آنها می‌شود و در ایجاد مشکلات مربوط به دندان‌ها و فک نقش دارد.
    وجود این اختلال در افرادی که کشت ایمپلنت انجام داده‌اند، باعث می‌شود که به مرور تاج ایمپلنت آنها و یا حتی پایه آن آسیب ببیند.
    بنابراین به کسانی که قصد ایمپلنت کردن دندان‌های خود را دارند، توصیه می‌شود که در صورت ابتلا به دندان قروچه ابتدا آن را درمان کنند و یا نایت گارد مناسب دندان‌هایشان را از دندانپزشک خود تهیه کنند و سپس درمان خود را آغاز کنند.

هزینه ایمپلنت دندان

در مورد قیمت ایمپلنت دندان نمی‌توان مبلغ دقیقی را بیان کرد، زیرا هزینه کاشت دندان بر اساس فاکتورهای متعددی بررسی می‌شود که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. تعداد دندانهای مورد درمان

    ایمپلنت به صورت تک دندان و یا گروهی روی دندانها نصب می‌شود، به همین جهت تعداد دندانهایی که به ایمپلنت نیاز دارند، بر هزینه آن تاثیر بسزایی دارند.

  2. نوع ایمپلنت دندان

    ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارد که دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار و بودجه مورد نظر او، بهترین نوع را برای بیمار انتخاب می‌کند. در واقع جنس ایمپلنت، نحوه ساخت و طراحی آن نیز بر هزینه ایمپلنت اثر دارد.

  3. نحوه کاشت ایمپلنت

    امروزه با پیشرفت تکنولوژی، 3 روش متفاوت برای کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد که دندانپزشک با توجه به وضعیت بیمار، بهترین روش را مد نظر قرار می‌دهد.

  4. تاج دندان ایمپلنت

    دو نوع مختلف تاج دندان، چسبی و پیچی در ایمپلنت وجود دارد که البته تفاوت کمی از نظر قیمت با یکدیگر دارند.

  5. دستمزد جراح

    با توجه به شدت ناهنجاری بیمار و کارهایی که نیاز است تا دندانپزشک برای بیمار انجام دهد، دستمزد جراح محاسبه می‌گردد.

مدت زمان ایمپلنت دندان

این زمان بستگی به سرعت ترمیم بافت‌های دهان در بیمار و موارد متعدد دیگری دارد که معمولا بین 2 الی 3 ماه طول می‌کشد که بعد از ترمیم بافت و تشکیل استخوان، مراحل ساخت تاج دندان آغاز می‌شود. به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندان، بالای 95 درصد گزارش شده است.

مزایای ایمپلنت دندان

 

در ادامه به مزایای ایمپلنت دندان اشاره شده است:

  1. افزایش اعتماد به نفس

    به طور معمول تمام افرادی که به هر دلیلی، یک و یا چند دندان خود را از دست داده اند، زمان صحبت کردن و لبخند زدن اعتماد به نفس پایینی دارند. جای خالی دندان، علاوه بر از بین بردن زیبایی دندانها و صورت، تا حدودی ادا کردن کلمات را نیز برای فرد مشکل می‌کند، به همین دلیل اعتماد به نفس در هنگام صحبت کردن را کاهش می‌دهد. ایمپلنت با ایجاد طرح لبخندی زیبا، اعتماد به نفس را در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن افزایش می‌دهد.

  2. درمان دائمی

    یکی دیگر از مزیت‌های ایمپلنت دندان، ماندگاری و دوام بسیار بالای آن می‌باشد. در واقع می‌توان گفت ایمپلنت تا پایان عمر به خوبی در دهان باقی خواهد ماند.

  3. کمک به حفظ سلامت دهان و دندان

    زمانی که جای یک دندان در دهان خالی باشد، با برخورد مستقیم نوشیدنی و غذا به لثه، احتمال بروز بیماری‌های لثه به شدت افزایش می‌یابد. ایمپلنت با برطرف کردن این مشکل باعث افزایش سلامت دهان و دندان می‌گردد.

  4. بهبود عملکرد دهان و دندان

    افرادی که دندان از دست رفته دارند، در هنگام جویدن غذا دچار مشکلاتی می‌شوند. در واقع دندان از دست رفته می‌تواند قدرت جویدن را از فرد بگیرد، به همین دلیل این افراد به راحتی نمی‌توانند هر غذایی را مصرف کنند. کاشت دندان و یا ایمپلنت با برطرف کردن این مشکل، سبب بهبود عملکرد دهان و دندان می‌شود.

  5. ظاهر طبیعی

    ایمپلنت دندان بر خلاف روکش و یا دندان مصنوعی، ظاهری بسیار طبیعی و مشابه با دندان‌های فرد دارد.

سن مناسب برای ایمپلنت

برای کاشت دندان باید تا زمان شکل گیری کامل اسکلت صورت، یعنی 18 سالگی صبر کنید تا در آینده بر اثر رشد فک و صورت، ایمپلنت شما کوتاه به نظر نیاید. قبل از سن 18 سالگی امکان انجام ایمپلنت دندان وجود دارد، اما بعد از رسیدن به سن 18 باید ایمپلنت دندان عوض شود تا اندازه متناسبی با دندان‌های مجاور داشته باشد.

کاربرد ایمپلنت دندان

 

جدیدترین روش کاشت دندان، کاربردهای فراوانی داشته که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  1. هنگامی یک و یا چند دندان در اثر عوامل متعددی از بین رفته باشند.
  2. گاهی اوقات به دلایل مادرزادی، برخی از دندانها رشد نمی‌کنند.
  3. برای زمانی که دندان از دست رفته باشد، دندانهای مجاور با جابجایی فضای نامناسبی را ایجاد می‌کنند.
  4. برای ایجاد طرح لبخندی زیبا، ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان عبارت‌اند از:

  1. مشاوره اولیه

    در این مرحله، دندانپزشک بررسی‌های لازم را انجام داده و وضعیت دهان و دندان بیمار و همچنین رادیوگرافی گرفته شده را بررسی می‌کند. در ادامه دندانپزشک در ارتباط با مراحل درمان، زمان و مدت بهبودی اطلاعات کافی را به شما خواهد داد.

  2. بی حسی

    در اولین قدم، دندانپزشک بافت دهان را بی حس می‌کند تا در حین درمان دردی را تجربه نکنید.

  3. پیوند استخوان و کشیدن دندان

    تحلیل استخوان مانع از نگهداری و پشتیبانی دندان جدید خواهد شد. به همین علت به تراکم مناسب استخوان نیاز است. این مرحله در کاشت ایمپلنت دندان دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد. در صورتی که استخوان فک تراکم کافی را نداشته باشد و یا خیلی نرم باشد، قبل از انجام جراحی نیاز به پیوند استخوان فک وجود دارد. در واقع اهمیت این پیوند به این دلیل است که در هنگام جویدن، فشار زیادی به استخوان فک وارد می‌شود که اگر استخوان نتواند پشتیبان ایمپلنت باشد، کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز نخواهد بود. پیوند استخوان یک پایه محکم برای کاشت ایمپلنت دندانی فراهم می‌کند.

  4. قرار دادن ایمپلنت

    در این مرحله، دندانپزشک پیچی را درون استخوان فک قرار می‌دهد که انجام این کار شاید حدود ۲ ساعت زمان ببرد.

  5. قرار دادن هیلینگ کپ یا تاج موقت

    پس از قرار گرفتن ایمپلنت درون استخوان فک، دندانپزشک برای بهبود مناسب بافت لثه، هیلینگ کپ را روی ایمپلنت قرار می دهد. در واقع این قطعه فلزی سبب دور ماندن لثه از ایمپلنت می شود که بین 10 تا 14 روز باقی می ماند.

  6. قرار دادن Abutment در ایمپلنت دنداناین قسمت به ایمپلنت پیچ شده و در واقع پشتیبان تاج می‌باشد. تاج موقت حدود 4 تا 6 هفته نگه داشته می‌شود تا در این مدت تاج دائمی ساخته شود. زمان کارگذاری تاج موقت، بافت در حال بهبود بوده و این بافت در اطراف دندان مصنوعی دقیقا مانند دندان طبیعی شکل می‌گیرد.
  7. قرار دادن تاج دائمی

    در این مرحله تاج دائمی به داخل abutment پیچ شده و یا در جای خود چسبیده می‌شود که البته مورد دوم مناسب‌تر است، زیرا احتمال دارد سوراخ پیچ در بعضی از زاویه‌ها مشاهده شود. نوعی تاج قابل جابه جایی نیز وجود دارد که از پلاستیک صورتی رنگ همانند بافت لثه و ساختار طبیعی دندان می‌باشد و روی قالب فلزی نصب می‌شود. بیمار می‌تواند این تاج را برای تمیز کردن از دهان خود خارج کند.

کاشت ایمپلنت دندان با لیزر

 

این روش بسیار راحت‌تر و کم تهاجمی‌تر بوده و بیمار تجربه راحت‌تری خواهد داشت. بیولیزر با داشتن سیستم فیبر نوری که به ابزار دستی این دستگاه متصل است، به طور مستقیم به بافت هدف برخورد کرده و صدای ناخوشایند مانند دریل جراحی ندارد. لیزر می‌تواند یک روش مطمئن و راحت برای جایگزینی روشهای قدیمی باشد و این امکان را به دندانپزشک بدهد که درمان‌های پیچیده‌تر را راحت‌تر انجام دهد. همچنین بیمار درد کمتری را تجربه کرده و دوره نقاهت، سریع تر سپری می‌شود.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها بر اساس فاکتورهای متعددی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. انواع ایمپلنت بر اساس نحوه کاشت

    1. ایمپلنت فرورونده: در این روش بسیار رایج، پیچی به استخوان فک وارد شده و تاج دندان بر روی آن قرار داده شود. جالب است بدانید که در این روش نیازی نیست تا تعداد دندان سوار شده برابر با تعداد پیچ موجود در فک باشد.
    2. ایمپلنت برسازی درون کاشتی: در این روش، دندانپزشک پایه فلزی را زیر لثه و روی استخوان فک چسبانده تا دندان نگه داشته شود. برای افرادی که دوست دارند تا دندان کاملا ثابت قرار گیرد، این روش مناسب می‌باشد.
  2. انواع ایمپلنت بر اساس مرحله کار

    1. ایمپلنت تک مرحله ای: در این روش بدون نیاز به جراحی دوم، تاج دندان روی آن قرار داده می‌شود.
    2. ایمپلنت دو مرحله ای: این روش به صورتی است که در ابتدا ایمپلنت داخل فک قرار می‌گیرد و بعد لثه بخیه می‌شود. این کار برای فشار وارد نشدن به ایمپلنت صورت می‌گیرد. هر زمان که زخم خوب شد، جراحی دوم برای قرار دادن تاج انجام می‌شود.
  3. انواع ایمپلنت بر اساس نوع اتصال دهنده

    1. ایمپلنت‌های اندو استیل: این ایمپلنت‌های رایج برای جراحی‌های دو مرحله ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل آنها به صورت پیچ‌های کوچکی بوده و معمولا از تیتانیوم می‌باشند. دندان مصنوعی روی این نوع ایمپلنت که درون استخوان فک گرفته است، سوار می‌شود.
    2. ایمپلنت‌های ساب پریو استیل: این نوع ایمپلنت روی استخوان فک و زیر لثه قرار گرفته و تقریبا بخشی از آن برای نگه داشتن دندان از لثه بیرون می‌ماند. این روش برای افرادی که استخوان فک آنها سالم نیست، انتخاب مناسبی می‌باشد. این ایمپلنت‌ها برای جراحی‌های یک مرحله ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عوارض ایمپلنت دندان

 

ایمپلنت دندان با تمام مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز می‌باشد که معایب و عوارض ایمپلنت دندان عبارت‌اند از:

  1. عفونت دندان

    متخصص ارتودنسی دارای مهارت حتما توصیه‌های لازم در رابطه با بهداشت دهان و دندان را به بیمار خواهد داد تا فک دچار عفونت نشود. اگر فک دچار عفونت شود، کاشت ایمپلنت را پس زده و در موارد شدید، بافت استخوان از دست می‌رود.

  2. احتمال آسیب به لثه

    در صورتی که متخصص ارتودنسی دارای مهارت، کاشت ایمپلنت را انجام ندهد، احتمال آسیب رسیدن به لثه در حین درمان وجود دارد.

  3. بروز آسیب‌های سینوسی

    حفره سینوسی با استخوان فک در ارتباط می‌باشد، به همین جهت اگر کاشت ایمپلنت به درستی صورت نگیرد و وارد حفره سینوسی گردد، احتمال التهاب و عفونت آن وجود دارد. توجه داشته باشید که اگر درمان را به دست متخصص بسپارید، این مورد نیز اتفاق نخواهد افتاد.

  4. بروز آلرژی

    برخی از بیماران به جنس پایه‌های ایمپلنت حساسیت دارند که بعد از کاشت ایمپلنت دچار تورم و التهاب می‌شوند. البته این مورد بسیار نادر است.

  5. پس زدن عمل ایمپلنت دندان

    گاهی اوقات این امکان وجود دارد که بدن ماده خارجی وارد شده را نپذیرد و آن را پس بزند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دندانپزشک راهکاری را برای جلوگیری از این شکست ارائه خواهد داد.

مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت دندان

دانستن و رعایت نکات مربوط به مراقبت‌های پس از کاشت ایمپلنت از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا با عدم رعایت این نکات و مراقبت‌ها، درمان شما شکست می‌خورد و ممکن است دچار عوارض خطرناکی شوید.
ایمپلنتولوژیست پس از کاشت ایمپلنت، نکات لازم را به بیمار آموزش می‌دهد. در ادامه مراقبت‌های لازم در طول دوره‌های زمانی مختلف را بیان کرده‌ایم:

نکات و مراقبت‌های مربوط به 48 ساعت اول

بیمار در 48 ساعت اول ممکن است درد و حساسیت‌هایی را تجربه کند که طبیعی است و بخشی از روند بهبودی می‌باشد.
در طول این مدت زمان بیمار باید نکاتی را رعایت کند تا از بروز عوارضی مانند عفونت که می‌توانند باعث شکست درمان شوند، خودداری کند و سریع‌تر بهبود یابد. در ادامه این نکات را بیان کرده‌ایم:

  1. ایمپلنتولوژیست پس از پایان جراحی پانسمانی را در دهان و بر روی زخم قرار می‌دهد که بیمار تا 1ساعت پس از جراحی نباید آن را جابجا کند و تنها لازم است که آن را به آرامی بر روی دندان خود فشار دهد. در غیر این صورت احتمال خونریزی وجود خواهد داشت.
  2. پس از گذشت 1 ساعت بیمار اجازه دارد گاز استریل را از دهان خود خارج کند، اما چنانچه خونریزی آن کاهش پیدا نکند باید آن را مجدداً به مدت زمان 30 دقیقه بر روی دندان خود قرار دهد. تعویض پانسمان هر 30 تا 45 دقیقه 1 بار توصیه می‌شود.
  3. سعی نکنید که ناحیه جراحی شده را با دست یا زبان لمس کنید.
  4. بروز علائمی مانند خونریزی‌های کوچک لثه، تورم آن و یا خارج شدن مایع از لثه در روزهای ابتدایی پس از جراحی طبیعی است و نشان دهنده بهبودی محل جراحی و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک می‌باشد. این علائم به طور معمول پس از گذشت 2 هفته از بین می‌روند.
  5. توصیه می‌شود که تا 8 ساعت اول پس از جراحی دهان خود را شستشو ندهید.
  6. استراحت کامل داشته باشید، دراز بکشید و با قرار دادن بالشت زیر سرتان، آن را بالاتر از سطح قلب نگه دارید.
  7. سعی کنید کمتر صحبت کنید.
  8. از انجام فعالیت‌های ورزشی و سنگین تا زمانی که ایمپلنتولوژیست اجازه انجام آن را ندهد، خودداری کنید.
  9. زمانی که می‌خواهید تغییر وضعیت دهید، به عنوان مثال وقتی می‌خواهید از حالت خوابیده بلند شوید، باید ابتدا به آرامی بنشینید و سپس از جایتان بلند شوید تا دچار سرگیجه نشوید.
  10. توصیه می‌شود که برای کاهش درد و تورم تا 48 ساعت اول پس از جراحی کمپرس یخ را به مدت 10 دقیقه در بازه‌های زمانی 1 تا 2 ساعته، بر روی صورت خود و بالای قسمتی که جراحی شده است، قرار دهید. پس از 48 ساعت بهتر است از کمپرس گرم برای انجام این کار استفاده کنید.
  11. بیمار به ویژه در ساعات اولیه پس از جراحی درد و ناراحتی را تجربه خواهد کرد که طبیعی است و باید داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را که دندانپزشک تجویز کرده است، به موقع مصرف کند تا درد و التهاب ناشی از جراحی تسکین پیدا کند. در صورت عدم کاهش درد و حساسیت ایجاد شده با وجود مصرف داروهای تجویزی، باید در این باره با دندانپزشک خود صحبت کنید.
  12. برای تسریع روند بهبودی باید به آرامی با بریدگی لثه و زخم آن رفتار کنید.
  13. پس از جراحی باید از مسواک نرم برای مسواک زدن دندان‌های خود استفاده کنید و دقت کنید که آن را بر روی ناحیه جراحی شده نکشید، زیرا در این صورت احتمال خونریزی وجود خواهد داشت.
  14. پس از 24 ساعت می‌توانید از محلول آب نمک برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. این کار را روزی 3 تا 4 بار انجام دهید تا از بروز عفونت جلوگیری کرده و همچنین درد و االتهاب کاهش یابد.
  15. توجه داشته باشید که تا 24 ساعت نباید مایعات داغ مصرف کنید.
  16. از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، الکلی و همچنین نوشابه پرهیز کنید.
  17. پس از هر بار مصرف مواد غذایی حتماً دهان خود را شستشو دهید.
  18. مصرف سیگار و الکل باعث ایجاد اختلال در گردش خون شده و همچنین احتمال ایجاد عفونت و خونریزی را به وجود می‌آورد و روند بهبودی را کند و یا مختل می‌کند.
  19. استفاده از دهانشویه به طور مرتب (با اجازه و تأیید دندانپزشک) به کاهش عفونت و رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

نکات و مراقبت‌های مربوط به 3 تا 4 روز پس از کاشت ایمپلنت

نکاتی که بیمار پس از کاشت ایمپلنت در طول این مدت زمان باید رعایت کند، شامل موارد زیر هستند:

  1. در طول این چند روز از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، الکلی و همچنین سیگار پرهیز کنید.
  2. بیمار باید به بروز علائمی از جمله تب، درد و تورم باید توجه کند. چنانچه این علائم پس از گذشت 2 روز کاهش پیدا نکنند باید فوراً موضوع را با ایمپلنتولوژیست خود در میان بگذارد.
  3. در صورتی که بدن بیمار نسبت به داروهای تجویزی واکنش نشان دهد، باید موضع را با ایمپلنتولوژیست خود در میان بگذارد.
  4. استفاده از کمپرس گرم برای کاهش درد، تورم و التهاب توصیه می‌شود.
  5. بر اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان و رعایت آن با دقت، تأکید می‌شود.

نکات و مراقبت‌های بلند مدت

بیمار برای افزایش طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندان خود و همچنین پیشگیری از بروز عوارضی که می‌توانند سلامت ایمپلنت و همچنین دهان و دندان او را به خطر بیندازند، باید به مراقبت‌هایی که بازم است در بلند مدت آنها را رعایت کند، توجه داشته باشد. در ادامه این مراقبت‌ها را بیان کرده‌ایم:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان امری بسیار مهم است و بیمار باید حتماً روزی 2 بار با استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب مسواک بزند، همچنین روزی 1 بار نخ دندان بکشد و از دهانشویه ای که دندانپزشک پیشنهاد داده است برای شستشوی دهان خود و حفظ بیشتر سلامت دندان‌ها و لثه‌های خود استفاده کند.
  2. غرغره کردن با آب نمک به ضد عفونی کردن فضای دهان کمک می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که از آن غافل نشوید.
  3. در مراجعه‌های ۶ماهه به دندانپزشکی و انجام چکاپ‌های لازم سهل انگاری نکنید.

سوالات متداول

  1. اهداف رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

    رادیوگرافی برای آگاهی و کسب اطلاعات کافی از کیفیت و زاویه استخوان، رابطه بین ساختمان‌های آناتومیک و ایمپلنت و همچنین وجود ضایعات احتمالی در نقاط مورد نظر است.

  2. آیا کاشت ایمپلنت دندان درد دارد؟

    ایمپلنت دندان تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود، در نتیجه در حین کاشت ایمپلنت بیمار دردی نخواهد داشت. پس از جراحی با توجه به کیفیت استخوان و واکنش بافتی بیمار، مقداری درد و تورم وجود دارد که داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک کاهش می‌یابد.

  3. آیا ایمپلنت دندان قدیمی نیاز به جایگزینی دارد؟

    این امکان تا حد زیادی وجود دارد که ایمپلنت دندانی شما اگر دچار مشکلاتی از جمله عفونت و یا آسیب‌های دیگر نشود، تا پایان عمر باقی بماند و نیازی به تعویض نداشته باشد. شما باید هر چند وقت یکبار برای چکاپ دندان‌های خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا از سالم بودن ایمپلنت دندانی خود مطمئن شوید. البته این نکته بسیار حائز اهمیت می‌باشد که نتیجه نهایی ایمپلنت به نسبت زیادی به مهارت دندانپزشک بستگی دارد.

  4. آیا امکان عدم موفقیت ایمپلنت وجود دارد؟

    به طور کل در هر درمانی امکان عدم موفقیت به دلایل متعددی وجود دارد و ایمپلنت دندان نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. با این حال کاشت ایمپلنت دندانی یکی از موفق‌ترین درمان‌های دندانپزشکی می‌باشد و طبق بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته بالای 95 درصد موفقیت آمیز می‌باشد.

  5. آیا امکان سفید کردن ایمپلنت دندان وجود دارد؟

    این نکته را باید در نظر داشته باشید که بلیچینگ دندان هیچ تاثیری بر ایمپلنت ندارد و ایمپلنت دندانی را نمی‌توان سفیدتر کرد. به همین جهت اگر تصمیم برای بلیچینگ دارید، این کار را قبل از ایمپلنت دندانی انجام دهید تا رنگ آنها با هم یکی باشد.

  6. دلایل عدم موفقیت ایمپلنت چیست؟

    در اکثر اوقات عدم موفقیت ایمپلنت در کنترل دندانپزشک بوده و می‌تواند آن را درمان کند. یکی از شایع‌ترین دلایل شکست این درمان، عفونت و تحلیل رفتن استخوان می‌باشد. این عفونت ناشی از ضعف بهداشت دهان و دندان بوده و در صورت عدم درمان، می‌تواند سبب تخریب استخوان، لق شدن دندان و در نهایت از دست رفتن دندان شود.

 

 

منبع : دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه