ایمپلنت تمام دندان ها امکانپذیره!!!

ایمپلنت

از بین تمامی روشهایی که در دندانپزشکی امروزی برای جایگزینی دندان استفاده میشود، ایمپلنت دندان بهترین گزینه است. این روش حتما باید توسط متخصص ایمپلنت دندان انجام شود. در واقع شما گزینه ای بهتر از ایمپلنتهای دندانی که نتایج طولانی مدت دارند، پیدا نخواهید کرد. از آنجایی که ریشه دندان کمک میکند از دندان حمایت کند، اگر ریشه دندان آسیب ببیند، شما به طور طبیعی دندان را با پوسیدگی از دست میدهید. آسیب دیدن ریشه یکی از مهمترین مراحل پنهان از دست دادن دندان است. در این مقاله بررسی میکنیم که آیا ایمپلنت تمام دندانها امکان پذیره؟ با ما همراه باشید.

 

ایمپلنت دندان یک راه حل دائمی برای دندانهای از دست رفته

با ایمپلنت دندان در کلینیک ایمپلنت در سعادت آباد، یک پیچ کوچک از پایه تیتانیومی به جای ریشه دندان از دست رفته قرار میگیرد. این کار با جراحی انجام میشود، ایمپلنت در لثه شما قرار می گیرد و با اینکه بسیار کوچک است، گاهی ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز باشد. پس از اتمام دوره نقاهت باید مجددا به کلینیک ایمپلنت دندان در سعادت آباد مراجعه کنید و برای گذاشتن پروتز دندان مصنوعی روی آن اقدام کنید. کاشت ایمپلنت تمام دندانها معمولا در 95 درصد موارد موفقیت آمیز است و به همین دلیل است که بهترین روش برای ترمیم دندان است.

 

از چه نوع ایمپلنت هایی می توان برای دندان های از دست رفته استفاده کرد؟

انواع مختلفی از ایمپلنتها را میتوان برای دندانهای از دست رفته استفاده کرد، از جمله:

جایگزینی تک دندان: در صورت از دست دادن دندان، ریشه دندان از دست رفته را می توان با یک ایمپلنت دندان پر کرد. سپس پروتز را روی آن قرار میدهند. این درمان بالاترین میزان موفقیت را دارد، حتی میتواند مادام العمر به عنوان دندان به شما خدمت کند. حتی اگر هزینه اولیه آن کمی بیشتر از گزینه های دیگر باشد، ارزش وقت گذاشتن را دارد. با ایمپلنت، ریشه دندان تخریب نمیشود و نیازی به ترمیم ریشه نیست.

جایگزینی چند دندان: گاهی اوقات ممکن است چند دندان را با هم از دست بدهید، در این موارد ایمپلنت بهترین گزینه به نظر میرسد. همچنین دندانهای کاشته شده می توانند به عنوان یک پل دندانپزشکی عمل کنند. به عنوان مثال، اگر سه دندان از دست رفته است، میتوانید آنها را با دو ایمپلنت جایگزین کنید، در این مثال دو دندان ایمپلنت و دندان میانی پروتز است. به این ترتیب نیازی به استفاده از دندانهای طبیعی باقی مانده به عنوان بریج نیست.

ایمپلنت تمام دندانها: ایمپلنتها حتی میتوانند فضایی را در فک بالا و پایین برای نگه داشتن دندانهای مصنوعی و جلوگیری از حرکت بیشتر فراهم کنند. در برخی موارد، یک ایمپلنت جدید میتواند حداقل چهار دندان را پشتیبانی کند. هنگامی که تراکم و حجم استخوان فک مورد بررسی قرار میگیرد، ممکن است 5-6 ایمپلنت برای حمایت از 10-12 دندان مورد نیاز باشد. جایگزینی ایمپلنتهای دندانی به حمایت بیشتر از استخوان فک کمک میکند، نمیریزد و برای مدت طولانی دوام می آورد.

پشتیبانی از دندان مصنوعیهای متحرک: ایمپلنتها میتوانند فضایی را برای پروتزهای متحرک فراهم کنند و آنها را راحت تر و موثرتر کنند. پروتزهای قدیمی مستقیماً روی لثه قرار میگرفتند و در این حالت به استخوان فک فشار مستقیم وارد میکردند. به این ترتیب، پوسیدگی توسعه یافته و به سمت پایین فروکش میکند. امروزه دندانپزشکان با ترکیب پروتز مصنوعی با ایمپلنت شرایط را آسان کرده اند تا فشاری به استخوان فک وارد نشود. در عین حال از فرسایش استخوان فک جلوگیری میکند و حرف زدن و غذا خوردن را آسانتر میکند.

 

آیا ایمپلنت تمام دندانها را میتوان برای همه افراد انجام داد؟

نصب ایمپلنت در انواع مختلفی برای دندانهای از دست رفته انجام می شود که هر کدام از آنها به تعداد دندانهای از دست رفته بستگی دارد. انواع مختلف آن عبارتند از:

ایمپلنت دندان تکی:

زمانی که شما یک دندان طبیعی را از دست می دهید، ایمپلنت دندان یک گزینه عالی برای دندان از دست رفته است و ریشه دندان را پر میکند. ایمپلنتها را میتوان مادام العمر استفاده کرد و بسیار بهتر از روشهای دیگر است، حتی اگر دو دندان از دست رفته باشد، می توانید یک دندان را کاشت و برای دیگری از بریج دندان استفاده کنید.

کاشت دو ایمپلنت دندان:

در صورت از دست دادن سه دندان بهترین راه قرار دادن دو دندان و بستن دندان میانی است و در صورت از دست دادن چهار دندان از کاشت دو دندان و بریج استفاده میشود.

کاشت سه ایمپلنت دندان

اگر چهار دندان از دست دادهاید، میتوانید با گذاشتن سه ایمپلنت از دندانهای از دست رفته حمایت کنید.

روش All-on-4

اگر تمام دندانهای خود را از دست داده اید، میتوانید از روش All-on-4 برای ایمپلنت تمام دندانها در فک بالا و پایین استفاده کنید. این روش به این صورت انجام میشود که چهار ایمپلنت برای کسانی که تمام دندانهای هر یک از فک پایین یا بالا را از دست داده اند نصب میشود که روش بسیار مناسبی برای کسانی است که تمام دندانها را به صورت یکجا از دست داده اند. اما برخی از افرادی که دارای استخوان فک ضعیف هستند، باید از ۶ تا ۸ ایمپلنت به عنوان پایه استفاده کنند.

اگر تمام دندانهای خود را از دست بدهید، تعداد ایمپلنتهای کاشت دندان به عواملی مانند میزان مقاومت استخوان فک، فک مورد درمان (بالا یا پایین)، سیستم عضلانی بیمار هنگام جویدن و … بستگی دارد. در این روش حتی بیمار میتواند انتخاب کند که از پروتز ثابت استفاده کند یا متحرک؟

به طور کلی 2 تا 6 ایمپلنت برای جایگزینی کل فک پایین، 4 تا 8 ایمپلنت برای جایگزینی کامل فک بالا و 8 تا 14 پایه برای ایمپلنت تمام دندانها، بسته به عوامل یاد شده، مورد نیاز است.

ایمپلنت دندان در فک بالا

از آنجایی که فک بالا نرمتر از فک پایین است و سینوس دارد، کاشت ایمپلنت مشکل است. اگر بعد از از دست دادن دندان، ایمپلنت را دیرتر شروع کنید، سینوسهای شما بزرگ میشوند و وضعیت را سختتر میکنند. هنگامی که بیماری که تمام دندانهای فک بالا خود را از دست داده است برای ایمپلنت تمام دندانها مراجعه میکند، دندانپزشکان سعی میکنند از جراحی سینوس اجتناب کنند و پایه ایمپلنت را در اطراف سینوس قرار دهند.

4 ایمپلنت در فک بالا ایده آل است، اما حداکثر میتوان 8 ایمپلنت را در فک بالا قرار داد.

قرار دادن ایمپلنت تمام دندانها در فک پایین

استخوان فک پایین از استخوان فک بالا متراکمتر است، بنابراین ایمپلنتهای کمتری در فک پایین قرار میگیرند.

دو تا شش ایمپلنت برای فک پایین مناسب است اما به طور کلی چهار ایمپلنت برای متعادل کردن موقعیت کلی دندانها در فک ترجیح داده میشود.

هزینه ایمپلنت تمام دندانها

عوامل متعددی بر هزینه ایمپلنت تاثیر میگذارد، مانند میزان تراکم استخوان فک، تعداد ایمپلنتهایی که نیاز به کاشت دارند، ناحیه ای که به ایمپلنت نیاز دارد، ثابت یا متحرک بودن ایمپلنت و سایر عوامل که در ادامه به آنها میپردازیم.

در واقع، هزینه ایمپلنت بستگی به شرایط بیمار و مواد استفاده شده انتخابی برای ایمپلنت دارد.

وضعیت بیمار

وضعیت فردی دندانها، تراکم استخوانهای دو فک، موقعیت جغرافیایی و وضعیت دندانها، بلند شدن لثهها، کشیدن دندانها و نوع بیهوشی همگی بر قیمت ایمپلنت تمام دندانها تاثیر می گذارند.

مواد استفاده شده انتخابی برای ایمپلنت دندان

عواملی مانند کشور سازنده ایمپلنت، کیفیت مواد و قطعات مورد استفاده، جراحی مورد نیاز، هزینه دندانپزشک، تعداد ایمپلنتهای مورد نیاز و غیره بر روی قیمت کل تاثیر میگذارد. قیمت نهایی پی از مشاوره با دندان پزشک تعیین میشود.

تصمیم برای جایگزینی ایمپلنت با دندان اصلی

دندانپزشکان گاهی اوقات به دلایل مختلفی جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت را توصیه میکنند. اما در چنین مواقعی ابتدا لازم است دندانهای پوسیده و آسیب دیده از دهان خارج شوند و سپس به موقع عمل جراحی و کاشت دندان، انجام شود. افرادی که کار کشیدن دندان اولیه را به قصد کاشت ایمپلنت انجام می دهند، باید در زمان مناسب اقدام کنند. زمان بندی صحیح میتواند بر روی قرارگیری و هم ترازی سایر دندانهای اصلی تاثیر بگذارد.

در صورتی که پس از کشیدن دندان زمان مناسب برای کاشت دندان انتخاب نشود، این احتمال وجود دارد که دندان اصلی به سمت فضای خالی بین دندانها رانده شود و این امر باعث خم شدن سایر دندانهای شما و از دست دادن موقعیت اصلی خود شود. با توجه به مطالبی که ذکر شد کاشت ایمپلنت دندان در زمان مناسب و ایده آل پس از کشیدن دندان اصلی ضروری است.

ایمپلنت تمام دندانها چه مدت پس از کشیدن دندان انجام میشود؟

اکنون که می دانید چرا باید زمان مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان را انتخاب کنید، باید بدانید که چه مدت پس از کشیدن دندان باید ایمپلنت انجام دهید. به طور کلی میتوان گفت که از نظر زمان پس از کشیدن دندان، 4 دوره وجود دارد که در آن جراحی کاشت دندان امکان پذیر است. کاشت فوری، کاشت استاندارد، کاشت تاخیری و کاشت دندان با تاخیر بسیار طولانی. در واقع با 4 روش میتوانید بعد از کشیدن دندان جراحی ایمپلنت انجام دهید. در زیر در مورد هر یک از این دوره های زمانی صحبت خواهیم کرد.

ایمپلنت فوری دندان

در بین چهار دوره ای که برای ایمپلنت دندان پس از کشیدن دندان به شما ارائه میدهیم، قرار دادن فوری ایمپلنت دندان اولین روشی است که جراح برای کاشت ایمپلنت دندان در نظر دارد. کاشت فوری ایمپلنت تمام دندانها بین 1 تا 3 روز پس از کشیدن دندان و جراحی آن انجام داد، اما ایمپلنتهای دندانی فوری را میتوان بلافاصله تا 2 ماه پس از کشیدن دندان هم انجام داد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاشت فوری ایمپلنتهای دندانی چگونه انجام میشود.

کاشت فوری دندان مستقیماً همزمان با برداشتن دندانهای آسیاب در حفره خالی دهان انجام میشود. اگر بین حفره دندان و پایه ایمپلنت فضای خالی وجود داشته باشد، از پیوند استخوان در اطراف پایه ایمپلنت دندانی استفاده میشود. جراح اغلب این روش را زمانی انتخاب میکند که حفره های خالی در استخوان توانایی حمایت از قسمت پایین ایمپلنت را داشته باشند. اگر 1 تا 2 ماه بعد از کشیدن دندان صبر کنید، بافت اصلی لثه بهبود مییابد که این مزیتی برای کاشت موفق تر ایمپلنت تمام دندانها است. در نتیجه حوصله بیشتر، در قرار دادن فوری ایمپلنت دندان، نتیجه زیبایی ایمپلنت دندان را تحت تاثیر قرار میدهد.

ایمپلنت دندان استاندارد

گزینه دیگری که میتوانید برای جراحی ایمپلنت دندان انتخاب کنید، قرار دادن ایمپلنت استاندارد است. اما کاشت ایمپلنت استاندارد به چه معناست؟ گفتیم که قرار دادن ایمپلنت تا 2 ماه پس از کشیدن دندان اصلی به عنوان کاشت فوری ایمپلنت دندان محسوب میشود. اما زمانی که 2 تا 4 ماه پس از کشیدن دندان اصلی خود، ایمپلنت دندان را برنامه ریزی میکنید، ایمپلنت تمام دندانها استاندارد خواهد بود. با گذشت زمان، فک شما نیز بهبود می یابد. در این مرحله، جراح باید سوراخی در استخوان فک ایجاد کند تا فضای کافی برای ایمپلنت ایجاد شود.

نتایج مطالعه ما نشان میدهد که روند پیوند استخوان فک و ایمپلنت در حال حاضر بهبود یافته است و ایمپلنتهای دندانی قویتر و پایدارتر هستند. دلیل این ثبات، چسبیدن صحیح ایمپلنت به استخوان فک است. بنابراین با توجه به توصیه پزشک توصیه میکنیم دوره کاشت ایمپلنت دندان را از ۲ تا ۴ ماه پس از کشیدن دندان به تاخیر بیندازید. دلیل اصلی اینکه این دوره را کاشت ایمپلنت استاندارد مینامند، همان کیفیتی است که از نتیجه عمل خواهید دید.

 

ایمپلنت با تاخیر

چه مدت پس از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت ایجاد کرد؟ فاصله سوم که برای کاشت پس از کشیدن دندان اولیه پیشنهاد میشود، کاشت تاخیری است. از نام آن میتوانید متوجه شوید که پس از برداشتن دندان اصلی چقدر زمان برای ایمپلنت اختصاص داده شده است. اگر 4 ماه پس از کشیدن دندان اصلی، عمل و کاشت ایمپلنت دندان را برنامه ریزی کنید، استخوان فک ایجاد شده در اثر کشیدن دندان به طور کامل بازیابی شده و حفره خالی به طور کامل پر میشود.

البته در این مورد مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کرد عدم وجود عفونت است. محل ایمپلنت دندان باید به دقت بررسی شود تا از عدم وجود درد در استخوانها و دندانها اطمینان حاصل شود. کاشت ایمپلنت دندان با گزینه تاخیری بهترین کار است اما به شرطی که گذشت زمان باعث ایجاد درد در استخوانها و لثه ها نشود. پس از 4 ماه، جراح میتواند استخوان فک را سوراخ کرده و به راحتی ساقه ایمپلنت را قرار دهد.

نصب ایمپلنت با تاخیر بسیار زیاد

اکنون زمان معرفی یک ایمپلنت دندانی جدید است. ایمپلنت دندان با تاخیر طولانی آخرین دوره ای است که میتوانید برای جراحی ایمپلنت پس از کشیدن دندانهای اصلی انتخاب کنید. همانطور که از نام آن پیداست، به این ترتیب روش کاشت دندان جدا میشود و پس از کشیدن دندانهای اصلی برای مدت طولانی تری کاشته میشود. حدود یک سال پس از کشیدن دندانهای اصلی خود، میتوانید با تاخیر بیشتری کاشت وسایل دندانی را شروع کنید. با این نوع ایمپلنت دندان، دندانپزشک باید اطمینان حاصل کند که شما شرایط مناسبی برای یک ایمپلنت دندانی موفق دارید.

به همین دلیل او تراکم استخوان شما را با گرفتن اشعه ایکس بررسی میکند و بافت لثه را برای رد بیماری پریودنتال بررسی میکند. اگر استخوانهای شما از بین رفته اند، باید جراحی پیوند استخوان انجام دهید و بعد از اینکه فک شما درمان شد، با این حال، در این زمان حدود 6 تا 9 ماه طول میکشد تا به طور کامل بهبود یابید.

چه زمانی برای ایمپلنت تمام دندانها بعد از کشیدن دندان دیر است؟

یکی از سوالات متداول در ذهن شما به عنوان یک بازدید کننده، تاخیر در کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان اولیه است. بعد از کشیدن دندان چه زمانی برای کاشت ایمپلنت دیر است؟ خوشبختانه، فناوری در دنیای امروز به قدری پیشرفت کرده است که برای کاشت ایمپلنت دندان با استفاده از روشهای مختلف مانند پیوند لثه و پیوند استخوان فک، هرگز دیر نیست. البته، ایمپلنتهای دندانی اغلب میتوانند به تعویق بیفتند؛ زیرا برای آماده سازی استخوان و بافت لثه به جراحیهای جانبی مانند پیوند استخوان نیاز است. در نتیجه میتوان گفت که برای کاشت ایمپلنت تمام دندانها هیچ وقت دیر نیست و هر زمان که بخواهید این فرصت را دارید که ایمپلنت دندان را انجام دهید.

بهترین فاصله بعد از کشیدن ایمپلنت دندان چه زمانی است؟

در قسمتهای قبل فواصل زمانی که میتوانید پس از کشیدن دندانهای اصلی ایمپلنت را کاشت کنید، به شما معرفی کردیم. آیا میدانید چه مدت پس از کشیدن دندان نیاز به کاشت دارد؟ اما به راستی بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت در بین شرایط ذکر شده چه زمانی است؟ اگر بخواهیم وضعیت ایده آلی را برای کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان ارائه کنیم، میتوان گفت که بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان است.

هر چه زمان بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت تمام دندانها بیشتر باشد، مشکلات بیشتری خواهید داشت، مثلاً هر چه از کشیدن دندان اصلی بیشتر میگذرد، استخوان فک و حفره آن به تدریج خراب میشود و بافت لثه تحلیل میرود. در حقیقت، لثه پس از مدتی شروع به زوال میکند و به ندرت نرم می شود. خالی گذاشتن فضای اصلی دندان میتواند به دندانهای اطراف اگر سالم هستند، آسیب برساند. بنابراین بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان زمانی است که دندان کشیده میشود. اما تمام این تشخیصها و انتخاب زمان کاشت دندان به نظر دندانپزشک بستگی دارد. او با توجه به از دست دادن دندان، محل کشیدن دندان، تراکم و کیفیت استخوان فک و وضعیت کلی بیمار، مناسبترین زمان را برای کاشت ایمپلنت انتخاب میکند.

کلام آخر

چنانچه دندانهای خود را از دست داده اید، بسیار متاسفیم. با توجه به مطالب بالا متوجه شده اید که هر زمان که بخواهید میتوان با قرار دادن ایمپلنت دندان تمام دندانهای خود را ترمیم کنید، اما تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای شما به میزان تراکم استخوان فک شما بستگی دارد.

 

 

سوالات متداول

ایمپلنت تمام دندانها چه مزیتی نسبت به سایر روشها دارد؟

دندانهای کاشته شده، ظاهری مانند دندانهای طبیعی دارد و از تحلیل استخوان نیز جلوگیری میکند.

ایمپلنت تمام دندانها سخت است؟

نکته ای که میتواند کمی آزار دهنده باشد، درد و التهاب استخوان فک پس از کاشت ایمپلنت است.

طول عمر ایمپلنت تمام دندانها چقدر است؟

در صورت استفاده صحیح و مراقبت میتوان از ایمپلنت برای تمام عمر استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه