اهمیت بهداشت دهان و دندان در سلامت سالمندان

بهداشت

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به این که بیماری‌های دهان و دندان قابل پیشگیری هستند گفت: بهداشت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با سلامت عمومی بدن در سالمندان است که تاثیر مستقیمی بر روی جسم و روان آنان می‌گذارد.

به گزارشاول دنت، دکتر بهناز ولی‌زاده کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت امور بهداشتی دانشگاه  ضمن گرامیداشت هفته سالمندان گفت: افزایش سن و بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند سلامت و عملکرد دهان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته وی سالم بودن دهان و دندان در بسیاری از جنبه‌های مهم زندگی سالمندان نظیر روابط اجتماعی، نحوه صحبت کردن، ظاهر و توانایی غذا خوردن آنها نقش دارد.

دکتر ولی زاده تاکید کرد: تغییرات بیولوژیکی ناشی از افزایش سن به عنوان بیماری تلقی نمی‌شوند، اما باعث ایجاد محدودیت‌هایی در عملکرد اندام‌ها و بافت‌های بدن می‌شود.

وی کاهش تعداد دندان‌ها و یا خراب شدن آنها را یکی از این تغییرات برشمرد و گفت: این تغییر با قدرت جویدن، نوع غذای انتخابی توسط سالمندان و درنتیجه کمبودهای غذایی و سوءتغذیه ارتباط دارد .

دکتر بهناز ولی‌زاده خاطرنشن کرد : برطرف شدن مشکلات دندانی علاوه بر کمک به بهبود وضعیت جسمانی به برقراری ارتباط بهتر با اطرافیان نیز کمک می‌کند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت امور بهداشتی به سالمندان توصیه‌کرد: حتی اگر مشکلات دهان ودندان ندارند نیز باید سالی یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند.

به گفته این کارشناس سلامت دهان و دندان، سالمندان باید روزی یک بار با استفاده از نخ دندان سطوح بین دندانی را تمیز کرده و سپس مسواک بزنند.

وی افزود: درصورتی که سالمندان دندانی در دهان خود ندارد نیز باید برای جلوگیری از عفونت لثه بهداشت دهان را رعایت کند و هرچه سریع‌تر برای گذاشتن دندان مصنوعی اقدام کنند.

دکتر ولی زاده خاطرنشان کرد که اگر دندان مصنوعی تمیز نشود ممکن است باعث ایجاد عفونت‌های مختلف در محیط دهان شود. دندان‌های مصنوعی نیز مانند دندان‌های طبیعی نیازمند مسواک زدن و مراقبت هستند.

این کارشناس یادآور شد : اغلب سالمندان به دلیل مصرف برخی از داروهای خاص و یا بیماری‌های زمینه‌ای، دچار خشکی دهان می‌شوند. خشکی دهان سبب گسترش باکتری‌ها در دهان و درنتیجه ابتلا به بیماری‌های مختلف در دهان می‌شود.

به گفته وی اگر سالمندی به خشکی دهان دچار شده، این مساله را باید با دندانپزشک درمیان بگذارد. در این مواقع دندانپزشکان با توصیه‌های کاربردی یا تجویز داروی مناسب مشکل را برطرف می‌کنند.

دکتر بهناز ولی زاده در خاتمه سخنان خود با اشاره به این که بیماری‌های دهان و دندان قابل پیشگیری هستند تاکید کرد: هر زخمی در ناحیه دهان باید جدی گرفته شده و فرد برای پیگیری موضوع حتما باید به دندانپزشک مراجعه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه