اطلاعات تماس

میدان تجریش، میدان قدس، خیابان شریعتی، بن بست محوی، پلاک ۲

پشتیبانی در روزهای کاری از ساعت 9 الی 18

استرس وضعیتی است که در آن ما بیش از حد وظایف یا مشکلاتی را که می خواهیم در مدت زمان کوتاهی برطرف شوند ، بیش از حد بر مغز خود فشار می آوریم و باعث اضطراب ، عصبی شدن یا حتی اضطراب یا حملات وحشت می شود. استرس با مشکلات مختلف سلامتی در ارتباط است. همچنین به خاطر داشته باشید که استرس می تواند به دندان های شما آسیب برساند و باعث مشکلات مفصل فک شود. در این مقاله دلیل و چگونگی استرس و مشکلات دندانپزشکی را توضیح می دهیم.

آیا استرس می تواند بر سلامتی دندان های من تأثیر بگذارد؟

ریتم فعلی که در زندگی روزمره داریم می تواند مشکلات مختلفی را برای ما ایجاد کند ، اگرچه در بسیاری از موارد از آنها آگاه نیستیم. استرس بر سلامت دهان و دندان ما نیز تأثیر زیادی دارد ، بله ، استرس می تواند بر دندان های شما تأثیر بگذارد.

3 10

استرس چیست و علائم آن

کلمه استرس از یونانی “stringere” به معنی فشار دادن یا سفت کردن آمده است. این وضعیت جسمی و یا احساسی می تواند اختلالات متفاوتی در سلامتی ما ایجاد می کند.

علائم استرس می تواند بر سلامت عمومی ، احساسی و حتی رفتار ما تأثیر بگذارد. شناسایی علائم استرس برای درمان صحیح آن بسیار مهم است. اگر استرس خود را کنترل نکنیم ، می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، چاقی ، دیابت و مشکلات دهان و دندان شود.

1 11

علائم یا عوارض استرس می تواند موارد زیر باشد:

  1. سردرد
  2. اضطراب.
  3. تسریع ضربان قلب.
  4. غم یا افسردگی
  5. مشکل در تمرکز
  6. درد گردن
  7. نوسانات خلقی و احساسات ناپایدار.
  8. اختلالات خواب
  9. احساس خستگی بیشتر می شود.
  10. مشکلات معده
  11. دردهای عضلانی
  12. مشکلات یا آسیب های دندانی

به همین ترتیب ، استرس می تواند منجر به موارد زیر شود:

اینکه بیشتر و بی نظم تر غذا می خوریم یا برعکس اشتهایمان را از دست می دهیم و خیلی کم و بد غذا می خوریم.

شخصیت گوشه گیر داریم.

کاهش فعالیت بدنی

افراد سیگاری ، مصرف دخانیات را افزایش می دهند.

اینکه کمتر به سلامت عمومی و دهان و دندان خود اهمیت می دهیم.

رابطه مستقیمی بین استرس و مشکلات دندانپزشکی وجود دارد ، بنابراین ، ما باید استرس خود و سلامت دهان و دندان خود را درمان کنیم.

استرس و مشکلات دندانپزشکی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

استرس می تواند ما را درگیر مشکلات دندانپزشکی زیر کند:

التهاب لثه

التهاب لثه که عموماً به دلیل رعایت نکردن صحیح بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود.

افرادی که از استرس رنج می برند توجه کمتری به بهداشت دهان و دندان دندان خود دارند و این می تواند به خونریزی لثه نیز منجر شود. التهاب لثه ای که به موقع در مطب دندانپزشکی درمان نشود می تواند منجر به پریودنتیت شود.

مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی و همچنین انجام معاینات منظم دندانپزشکی (به طور معمول هر شش ماه یکبار) بسیار اهمیت دارد.

پریودنتیت

همانطور که به آن اشاره کردیم ، این بیماری ناشی از التهاب لثه و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. پریودنتیت می تواند باعث تحرک دندان و از دست دادن زودرس دندان شود.

دندان قروچه

دندان قروچه یعنی فشار دادن یا ساییدن دندان ها به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه در روز یا شب است. دندان قروچه ها معمولاً شب ها بدون اینکه خودتان متوجه شوید دندان های خود را می سایید.

دندان قروچه عمدتا می تواند باعث موارد زیر شود:

  • سایش غیر طبیعی و زودرس دندان ها.
  • شکستگی و ترک در دندان.
  • حساسیت بیش از حد دندان.
  • درد فک و صورت.
  • گردن درد
  • درد مفاصل (مفصل گیجگاهی فک پایین یا TMJ).
  • سردرد
  • و غیره.

زخم های پوستی

علت اصلی ایجاد زخم ، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن است. اما گاز گرفتن مکرر توسط اعصاب لب ، قسمت داخلی گونه ها و غیره و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند باعث ایجاد زخم پوستی شود.

خشکی دهان و پوسیدگی دندان

استرس باعث کاهش تولید بزاق می شود و این می تواند منجر به خشکی دهان شود. کاهش ترشح بزاق خطر پوسیدگی دندان را به طور تصاعدی افزایش می دهم. افراد مبتلا به خشکی دهان باید بعد از هر وعده غذایی به بهداشت دهان و دندان خود توجه ویژه ای داشته باشند.

چگونه می توانم استرس خود را کنترل کنم؟

اگر علائم استرس دارید ، باید اقدامات لازم را برای درمان و کنترل آن انجام دهید.

ما به شما توصیه می کنیم:

  • ورزش منظم یا فعالیت بدنی انجام دهید که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید و از آن لذت ببرید.
  • با دوستان و خانواده معاشرت کنید.
  • انجام تکنیک های آرام سازی: مدیتیشن ، یوگا ، تای چی ، ماساژ ، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش ، …
  • خواب مناسب.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  • مصرف دخانیات و الکل را حذف کنید.
  • مصرف کافئین را کاهش دهید.
  • توجه بیشتری به سلامت عمومی دهان و دندان خود داشته باشید.

اگر در مورد وضعیت جسمی و روحی خود شک دارید ، اگر فکر می کنید استرس دارید و وقتی توصیه های بالا را انجام می دهید هیچ بهبودی ندارید با پزشک مشورت کنید.

2 10

چگونه می توانم از تاثیرات استرس بر روی دندان هایم جلوگیری کنم؟

ما به شما توصیه می کنیم:

حداقل هر شش ماه یکبار در مطب دندانپزشکی چکاپ های دوره ای را انجام دهید. پیشگیری همیشه بهترین درمان است و مراجعه به موقع می تواند از دندان درد ، فرایندهای عفونی ، درمان های طولانی مدت و … جلوگیری کند.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. حداقل دوبار در روز به مدت سه دقیقه ، بعد از وعده غذایی مسواک بزنید.

رعایت بهداشت برای سلامت دهان و دندان و جلوگیری از التهاب لثه و پریودنتیت حیاتی است.

اگر زخم روی لب و دهان خود دارید ، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

از رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید. این امر بر سلامت عمومی و دندان شما تأثیر مستقیم دارد.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید.

اگر دچار دندان قروچه هستید ، باید این مشکل دندانپزشکی درمان و کنترل شود.

سطح استرس خود را از طریق ورزش کنترل کنید.

اگر از هر یک از این علائم رنج می برید و می بینید که با گذشت زمان بهبود نمی یابد ، باید با پزشک خانواده و دندانپزشک مورد اعتماد خود مشورت کنید.

به اشتراک بگذارید:

administrator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.