آیا پرداخت هزینه بابت ارجاع بیماران به مطب کاری اخلاقی است؟
به نقل از دندانه :
سؤال: مطبم دچار رکود شده و تصمیم دارم از شرکتهای تبلیغاتی درخواست کنم بیماران را برای ارجاع نزد من بفرستند. به علاوه، بخش بازرگانی یک روزنامهی محلی، ستونی در اختیارم گذاشته تا نکاتی را برای خوانندگان بنویسم. از آنجا که قلم خوبی ندارم، تصمیم دارم مطالب آماده بخرم و ماهی یک بار منتشر کنم. نمیدانم این ایدهها از نظر اخلاقی درست هستند یا خیر؛ اما شرایطم ناامیدکننده است. خواهش میکنم مرا در این دوراهی اخلاقی که در آن قرار گرفتهام راهنمایی کنید.
پاسخ: بسیاری از بخشهای کشور دورانی از رکود و رونق را تجربه میکنند و فقط دندانپزشکی متأثر از این شرایط نیست. ممکن است بسیاری از مطبها در این دوران خلوت شوند. گاهی این موضوع یک فرصت در اختیار شما قرار میدهد تا وضعیت بیمارانی که نوبت خود را کنسل کرده یا درمان خود را به دلیل محدودیتهای پوشش بیمه یا ناتوانی در برنامهریزی مناسب به تعویق انداختهاند پیگیری کنید. یکی از موضوعات مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که در شرایط این چنینی برای حفظ گردش مالی مطب، دست به درمانهای غیرضروری نزنید. منافع بیمار همیشه باید در تمام تصمیمات درمانی، اولویت اول شما باشند.
حال بگذارید به سؤال شما درباره خدمات ارجاعی و ستونهای از پیش نوشته شده بازگردیم.
به طور کل دو نوع اعلام آمادگی برای ارائه خدمات ارجاعی به مردم وجود دارد. نوع اول، خدمات خیریه است که انجمنهای محلی، نام دندانپزشکان داوطلب را در فهرستی منتشر میکنند و گاهی تعرفه کمتری برای این خدمات در نظر گرفته میشود.
نوع دوم اعلام آمادگی برای خدمات ارجاعی با اهداف مالی است. تعدادی از شرکتها وجود دارند که بیماران را در ازای دریافت مبالغی به مطب شما ارجاع میدهند و این کار الزاماً کار بد، غیراخلاقی یا غیرقانونی نیست.
دغدغه اخلاقی که اینجا وجود دارد، این است که وقتی شما با شرکتی قرارداد میبندید که در ازای ارجاع بیماران مبلغی را به آنان بپردازید؛ بنا بر کد رفتار حرفهای و اصول اخلاق انجمن دندانپزشکی آمریکا (کد ADA) کار غیراخلاقی انجام دادهاید. این کد در این زمینه میگوید: «دندانپزشکان نباید بپذیرند بخشی از هزینه درمان را به دیگری بپردازند.» بنابراین اگر شما میخواهید اخلاق را در این زمینه در نظر بگیرید، نباید نوع قراردادتان براساس پرداخت هزینه بابت ارجاع هر یک بیمار به مطب باشد. این کار ممکن است مشکلات قانونی را هم در پی داشته باشد که در این زمینه باید به قوانین محلی خود رجوع کنید.
دغدغهی اخلاقی دیگر، این است که این شرکتها ارجاع را به یک یا چند دندانپزشک در آن منطقه محدود کنند. از نظر اخلاقی، تبلیغاتی که بیماران را به دندانپزشکی ارجاع میدهند، باید ذکر کنند این یک آگهی است و بابت آن پول پرداخت میشود و بیماران قبل از تصمیمگیری برای مراجعه به دندانپزشک باید از این موضوع آگاه باشند.
کد ADA میگوید: «اظهارات موجود در تبلیغات نباید حقیقتهای ضروری را از قلم بیندازند و به نوعی فریبنده به مخاطب ارائه شوند.» دغدغهی اخلاقی دیگر، این است که در تبلیغات اظهار شود ارجاع به این دندانپزشک به این دلیل توصیه میشود که او از سایر دندانپزشکان حرفهایتر است.
مگر در صورتی که تمایز عینی و قابل تائیدی در آموزش یا کیفیت خدمات درمانی یک دندانپزشک وجود داشته باشد، هیچگونه ضمانت تلویحی یا علنی مبنی بر برتری یک دندانپزشک نباید در تبلیغات ذکر شود.
در مورد ستونهای از پیش نوشته شده باید بگوییم اگر شما این ستونها را بخرید تا از آنها استفادهی تبلیغاتی داشته باشید، باید مخاطب را به نوعی از این موضوع آگاه کنید که گمان نکند شما خودتان این مطالب را نوشتهاید. به یاد داشته باشید کد ADA میگوید: «هیچ دندانپزشکی نباید به نوعی فریبنده یا غلط تبلیغ کند.»
هر روشی که میخواهید برای افزایش تعداد بیمارانتان به کار ببرید، باید صادقانه، اخلاقی و از فریب عامه به دور باشد و به یاد داشته باشید بهترین بیماران شما در آینده، آنانی خواهند بود که امروز از کار شما راضی هستند.
*«گاهِ اخلاق» توسط اعضاء شورای اخلاق، امور قضایی و آئیننامه انجمن دندانپزشکی آمریکا با همکاری ژورنال این انجمن تهیه شده است.
در کلان شهر شلوغ تهران ، تقاضا برای متخصصان ایمپلنت دندان در حال افزایش است.… مشاهده
وقتی صحبت از روش های دندانپزشکی به میان می آید، پرکردن دندان برای بسیاری از… مشاهده
سلامت لثه در سلامت کلی بهداشت دهان و دندان ما نقش اساسی دارد. اما گاهی… مشاهده
سفید کردن دندان در صنعت زیبایی و سلامت امروزی به یک کلمه رایج تبدیل شده… مشاهده
یافتن بهترین دندانپزشک اطفال برای کودک خود در شهرک غرب تهران، تصمیم مهمی است که… مشاهده
علت افتادن روکش دندان من چیست؟ روکش های دندان راه حلی رایج برای مشکلات مختلف… مشاهده