اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آیا می توان فرسایش مینای دندان را متوقف کرد؟
آیا می توان فرسایش مینای دندان را متوقف کرد؟

آیا می توان فرسایش مینای دندان را متوقف کرد؟

فرسایش مینای دندان می تواند دردناک باشد، اما راه حل هایی برای کاهش درد و تقویت مینای دندان، هم در خانه و هم در کلینیک دندانپزشکی وجود دارد.
مینای دندان شما بافت بسیار محکمی دارد. مینای دندان از قسمت داخلی دندان شما در برابر مواد شیمیایی که می تواند به دندان آسیب برساند محافظت می کند. مینای دندان سالم در برابر تغییرات دمایی شدید به عنوان عایق عمل می کند.
در حالی که مینای دندان یکی از قوی ترین مواد در بدن انسان است، اگر دائماً در معرض مواد شیمیایی ساینده و نیروی فیزیکی قرار گیرد، می تواند از بین برود. هنگامی که دندان شما فرسایش مینای دندان را تجربه می کند، دندان ها می توانند حساس، آسیب پذیر به عفونت و حتی احساس در کنند. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به اینکه فرسایش مینای دندان چگونه رخ می دهد و برای درمان آن چه اقداماتی می توانید انجام دهید.

2 2

چه عواملی باعث از بین رفتن مینای دندان می شود؟

مینا یک ماده معدنی محکم است که بدن شما برای محافظت از داخلی و حساس دندان شما تولید می کند. مینای دندان شما از کریستال های کلسیم و فسفات ساخته می شود و هیچ جریان خون داخل آن وجود ندارد اگرچه مینای دندان قوی است، اما بدون مراقبت مناسب می تواند آسیب ببیند. از دست دادن مینای دندان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که معمولاً باعث می شود دندان در معرض اسید و فشار مزمن قرار گیرند.
قرار گرفتن در معرض اسید مینای دندان شما را حل می کند و متاسفانه اسید به مقدار زیاد در انواع غذاها و نوشیدنی ها یافت می شود. نوشابه، آب میوه، قهوه و تنقلات شیرین همگی از علل شایع فرسایش مینای دندان هستند. همچنین باید مراقب مواد غذایی حاوی نشاسته باشید ، زیرا این مواد پس از تماس با بزاق به قند تبدیل می شوند و باعث اسیدی شدن محیط داخل دهان می شوند.
اسید معده یکی دیگر از عوامل اصلی فرسایش مینای دندان است. اگر رفلاکس اسید معده و مشکلات گوارشی دارید یا با یک بیماری روانی که باعث استفراغ نا خواسته می شود (مانند پرخوری عصبی یا اعتیاد به الکل)، دست و پنجه نرم می کنید. مینای دندان شما به سرعت فرسوده می شود.
فشار فیزیکی مزمن روی مینای دندان نیز می تواند باعث از بین رفتن مینا شود. دندان قروچه کردن شدید می تواند کریستال های هیدروکسی آپاتیت مینای دندان شما را به مرور زمان از بین ببرد.
3 3

چگونه می توانم از فرسایش مینای دندان جلوگیری کنم؟

پیشگیری از فرسایش مینای دندان بیشتر شامل مدیریت رژیم غذایی و سلامت سیستم گوارشی است. سعی کنید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی و شیرین را به حداقل برسانید. اگر به طور منظم قهوه، آب میوه یا نوشابه مصرف می کنید، میزان مصرف این نوشیدنی ها را را کاهش دهید. اگر یک بیماری گوارشی دارید که به اسید معده اجازه می دهد به دندان شما برسد، برای درمان با پزشک عمومی خود مشورت کنید. در نهایت، اگر دندان قروچه می کنید، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا این بیماری را درمان کنید.

برای به حداقل رساندن از دست دادن مینای دندان و سایر مشکلات دندانی، همیشه باید به خاطر داشته باشید که دندان های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

4 4

آیا ممکن است فرسایش مینای دندان را ترمیم کنیم؟

اگر در دندان‌های خود حساسیت دارید، احتمال فرسایش مینای دندان وجود دارد. خبر بد این است که وقتی مینای دندان شما فرسوده می شود، دوباره ترمیم نخواهد شد. به دلیل این که مینای دندان عمدتا از موارد غیر آلی تشکیل شده است، پس از از بین رفتن بدن شما نمی تواند آن را بازسازی کند. خبر خوب این است؛ مینای دندان را می توان با فلورایدتراپی تقویت کرد.

فلورایدتراپی به افزودن کلسیم به سطح دندان کمک می کند که می تواند به مینای دندان شما بچسبد و سطح آن را تقویت کند. فلورایدتراپی در مطب دندانپزشکی انجام می شود دندانپزشک شما از ژل فلوراید استفاده می کند که با مینای دندان شما واکنش نشان می دهد تا سطح آن را تقویت کند. همچنین می توانید با استفاده از خمیردندان فلوراید دار و دهانشویه فلوراید در دوزهای کمتر فلوراید اعمال کنید.

اگر دچار فرسایش مینای دندان شده اید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر دندان های شما در برابر تغییرات حرارتی حساس هستند (به خصوص بلافاصله پس از مصرف غذاهای شیرین یا نوشیدنی های اسیدی)، ممکن است دچار فرسایش مینای دندان شده باشید. برای درمان فلوراید تراپی و سایر روش های درمانی از کلینیک های دندانپزشکی وقت بگیرید.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید