اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آیا دندان های شیری پوسیده باید کشیده شوند؟
دندان های شیری پوسیده شده

آیا دندان های شیری پوسیده باید کشیده شوند؟

فهرست مطالب

سلامت دندان وضعیتی است که باید از سنین پایین به آن توجه شود. آیا دندان های شیری پوسیده باید کشیده شوند؟ بسیاری از والدین و دندانپزشکان متخصص در این مورد نظرات متفاوتی دارند. به خصوص اگر در دندان های شیری پوسیدگی وجود داشته باشد، بسیاری از مادران و پدران تمایل به کشیدن دندان شیری دارند و می گویند به هر حال دندان های شیری خود را جایگزین می کنند. با این حال، دندانپزشکان متخصص طرفدار این هستند که تا آخرین نقطه ای که می توانند دندان های پوسیده را نکشند.

3

دندانپزشکی کودکان

اگرچه پوسیدگی دندانی که در سنین پایین در کودکان مشاهده می شود برای والدین نامطلوب است، اما ممکن است با آن مواجه شویم. بخش دندانپزشکی برای سلامت دندان کودکان با دندان های پوسیده کودک سروکار دارد. اقدامات احتیاطی اولیه را می توان با کمک گرفتن از متخصص اطفال در مورد پوسیدگی دندان انجام داد.

به خصوص به دلیل این که دندان های نوزادان دارای ساختاری ارگانیک هستند، بسیار حساس و مستعد پوسیدگی هستند. بنابراین نباید به نوزادان پستانک با ملاس یا عسل داد. علاوه بر این، قند موجود در شیر مادر و شیر معمولی می تواند باعث پوسیدگی دندان در نوزادان شود.

چرا استفاده از فضا نگهدار در کودکان ضروری است؟

دندان های پوسیده کودکان که در سنین پایین درمان نمی شوند، نتایج بسیار زیانباری از نظر سلامت دهان و دندان در آینده ایجاد می کند. با این حال، برداشتن زودهنگام این دندان ها بر زیبایی دندان نیز تأثیر می گذارد. به خصوص اگر تصمیم گرفته شود که دندان ها به دلیل پوسیدگی دندان شیری برداشته شود. اگر دندانپزشک دندان شیری پوسیده‌ای را کشیده است، باید روی محل دندان کشیده‌شده فضا نگهدار گذاشته شود تا محل دندان کشیده شده توسط دندان‌های دیگر پر نشود. اگر این فرآیند انجام نشود ممکن است باعث نهفته ماندن دندان های دائمی شود.

2

چگونه از پوسیدگی دندان شیری جلوگیری کنیم؟

کودکانی که دندان های پوسیده دارند باید بسیار مراقب عادت های غذایی و نوشیدنی خود باشند. از غذاهای شیرین، نوشیدنی های گازدار، غذاهای سفت و سخت باید اجتناب شود. به خصوص والدین باید در این زمینه بسیار جدی باشند.

اگر پوسیدگی هایی به شکل لکه های دندانی در نوزادان ایجاد شده باشد، پس از غذا باید باقیمانده غذا روی دندان ها را با استفاده از گاز تمیز کرد. علاوه بر این، نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا نیز موثر خواهد بود. نکته دیگر این است که نوزاد هنگام خواب با شیشه شیر نخوابد.

کودکان دارای دندان های پوسیده باید عادت مسواک زدن مرتب زیر نظر والدین خود را پیدا کنند. والدین می توانند با ایجاد انگیزه فرزندان خود را تشویق به مسواک زدن کنند. به عنوان مثال؛ داشتن مسواک با شخصیت های کارتونی می تواند برای کودکان وسوسه انگیز باشد. والدین می توانند هنگام مسواک زدن، فرزندان خود را همراهی کنند. آنها می توانند مسواک زدن را با وقت گذاشتن با ساعت شنی سرگرم کننده کنند. 2 دقیقه برای این کار کافی خواهد بود.

به طور کلی دندانپزشکان متخصص تا آخرین مرحله برای کشیدن دندان پوسیده در کودکان منتظر می مانند. زیرا حفره دندان کشیده شده با کشیدن دندان پوسیده ساختار رشد دندان را به هم می زند. علاوه بر این، هیچ دارویی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود ندارد. بنابراین والدین باید نسبت به تغدیه و بهداشت دهان و دندان حساس باشند.

شروع معاینات منظم دهان و دندان در سنین پایین برای کودک دارای دندان های پوسیده مفید خواهد بود. زیرا از دست دادن دندان در این سنین مشکلات بزرگی را به دنبال خواهد داشت. اگر از نظر ژنتیکی پوسیدگی زودرس دندان در خانواده وجود داشته باشد، والدین باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند. خانواده ها باید کودک را تا حد امکان از غذاهای شیرین دور نگه دارند.

4

مراحل افتادن دندان های شیری

هنگامی که کودکان به سن 5 سالگی می رسند، می توانند تغییرات را در دندان ها و کام خود احساس کنند. دندانپزشکان متخصص اظهار می دارند که از دست دادن دندان قبل از 5 سالگی مضر است. ترتیب رویش دندان های شیری به شرح زیر است. با این حال، این سنین زمان دقیقی برای هر کودک نیست. عوامل مختلفی بر این دوره ها تأثیرگذار است.

  • دندان های ثنایا کناری و جلویی 5-6 سالگی
  • دندان آسیاب خلفی 10-11 سالگی
  • دندان آسیاب و نیش 9-10 سالگی

کودکان ممکن است از پوسیدگی دندان های خود آگاه نباشند. پوسیدگی که به عنوان حساسیت به سرما و گرما شروع می شود، می تواند در مراحل بعدی منجر به کشیدن دندان شیری شود. کودکان فقط در این مرحله متوجه آن می شوند. اگر دندان پوسیده قابل درمان نباشد و نیاز به کشیدن دندان شیری باشد ، عوارض زیر قابل مشاهده است؛

  • درد شدید
  • مشکل در جویدن
  • بوی بد
  • باعث مشکلاتی مانند بی اشتهایی می شود

کار هایی که می توانید انجام دهید تا از پوسیدگی و در نهایت کشیدن دندان شیری جلوگیری کنید

  1. عادت خوابیدن نوزاد را در شب با شیشه شیر را کنار بگذارید.
  2. شیرین کننده هایی مانند شکر و عسل را به شیر داخل بطری اضافه نکنید.
  3. پس از شیر دادن به نوزاد حتما دهان آنها را بشویید.
  4. به کودکان غذاهای اسیدی ندهید.
  5. دندان های نوزادانی را که تازه شروع به دندان درآوردن کرده اند با کمک حوله و گاز مرطوب پاک کنید.
  6. اگر کودک شما عادت به مکیدن شست دارد، از آن جلوگیری کنید.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید